Hej!
Jag har nästan aldrig varit i kontakt med C++ och knappt sett hur koden ser ut!
Nu undrar jag vad man kan göra med det språket?
Om det är smidigt och lätt, eller krångligt och svårt?
Tacksam för svar
:birp
Nybörjarfråga
7 svar · 289 visningar · startad av sudden
Nu undrar jag vad man kan göra med det språket?
Det mesta... Dock inte tidsresor...
Om det är smidigt och lätt, eller krångligt och svårt?
Skulle väl vilja säga att det har en rätt så hög inlärningströskel. Jag använder C++ alldeles för lite för att påstå hurvida det egentligen är "smidigt" eller inte. Jag tycker Java är smidigt. Det gömmer undan mycket (minneshantering bl.a) som kan krångla till det i C++.
Finns det någon anledning till att du frågar?
Mja...jag har hållt på med ASP ett tag nu, och jag börjar fundera om man kanske skulle börja tänka på något annat framöver?
Är C++ något som du rekommenderar?
Det beror ju helt på vad du är ute efter att bygga.
Man kan faktiskt inte göra så mycket med C++.
I Java däremot finns ett jättestort klassbibliotek med allt från trådhantering till GUI-möjligheter. Det mesta av detta finns inte i C++, som bara klarar primitiv utmatning till konsoll och filhantering.
Men det finns ju givetvis API:er för C++ att ladda hem, så C++ är ändå ett mycket attraktivt språk.
Man kan kanske inte göra så mycket med det medföljande standardbiblioteket men med andra klassbibliotek och API-funktioner kan man göra i princip vilket datorprogram som helst med C och C++. Tänk på att nästan all datorprogram som finns idag är gjorda med antingen C eller C++ därför att de är mycket bra språk för programutveckling. Minneshantering behöver man inte bekymra sig för alls om man har ett bra klassbibliotek för C++.
Delphi, Java, VB och andra språk/utvecklingsmiljöer kan passa bra till vissa typer av program men det är bara med C och C++ som du kan göra allt.
(C++ är bara en vidareutveckling av C).
Sang-drax skrev:
Man kan faktiskt inte göra så mycket med C++.
I Java däremot finns ett jättestort klassbibliotek med allt från trådhantering till GUI-möjligheter. Det mesta av detta finns inte i C++, som bara klarar primitiv utmatning till konsoll och filhantering.
Jag skulle vilja påstå att Java är precis lika primitivt som C++. Det du skriver om trådar m.m.. är specifikt mot JVM:en och samma stöd (teknik) finns i t.ex win 32 API om man använder C/C++ eller nåt annat språk som byggs till maskinkod. De grejerna ligger inte i språket utan i plattformen man proggar mot. I Java och i grunden är trådhantering, GUI-proggande ur språket sett - arv från samma klass.. Object. På samma vis kan man bygga på C++ för att passa den plattformen man jobbar med... vilket görs i stor utsträckning (VCL, MFC m.m.. ).
Däremot är Java lättare att komma igång med än C++, då det senare blir mer komplext eftersom det finns så många olika plattformar, till skillnad från Java som vanligtvis bara har en plattform.
Du säger att du har jobbat i asp tidigare vore det inte lättare att ta steget mot vb(.net)?