webForumDet fria alternativet

c++ Stehpen Prata

13 svar · 564 visningar · startad av Kristianstad

KristianstadMedlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej!
Jag har fått C++-programmering (Stephen Prata) i julklapp!
(http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=20703)

Då jag läst klart den; Vad är jag då kapabel att skapa för sorts program? Endast enkla sådana, eller? Ge gärna exempel!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Förhoppningsvis har du fått en klarare syn på vad C och C++ är och hur templates och OOP fungerar. Frågan om vilka sorts program du kan skapa är omöjlig att svara på.. det beror helt på vem du är och hur lätt du har för att ta till dig information. Boken ger en bra grund att stå på, men den ger ingen färdig "programmerare"... bara sådär utan vidare ;)

Kan man göra windows-program också, då man läst boken?

Hur avancerade är de i så fall? Är det endast ett litet Hello World, eller ett stort och avancerat server-klient-program?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Boken går inte igenom nätverksprogrammering, inte windows programmering.
Som PeW säger så lär du dig grunderna i C++, när du väl har lärt dig det kan du gå vidare och titta mer om Windows programmering eller nätverksprogrammering.

/Viktor

Kan jag göra spel då?

Hur svårt är det sedan med windows, respektive nätverksprogrammering då jag väl kan grunderna i c++? Är det fler tjocka böcker man får gå igenom? :)

C och C++ är två språk som kan tillämpas för exempelvis windowsprogrammering. Mao så kan du se det som att du genom att lära dig C och/eller C++, fått verktyg att använda för spel, windows eller nätverks-programmering. Hur du sen programmerar mot exempelvis windows API finns det böcker, tutorials eller kurser.

Men, det borde väl vara jättesvårt svårt?
Jag har hållt på en hel del met vb. Men där är det ju bara att dra knappar och textrutor till formen. Ganska lätt alltså.
Men att skriva detta med ren kod, låter i mina öron väldigt avancerat...

Tackar för hjälpen PeW och Victor!

Även VB är kod... att du sen använt ett IDE som genererat koden åt dig är en annan historia (det finns ju liknande för c++ i form av Borlands CBuilder) ;)

Okej!
Jag har Visual C++ 6.0! :)

Jamendåså!
Kör efter boken, sen söker du genom nätet efter den sorts programmering du är ute efter.. finns massor av tutorials som är mer eller mindre gjorda efter visualstudio :)

Tackar, tackar!
Först skall jag läsa ut boken - det tar nog flera år. ;)

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Fick den just också.... nästan 1000 sidor :OO :D

Fick du den nu? Eller är den utläst? :)

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

fick den :)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)