ChavezMedlem sedan maj 20001 297 inlägg
Hejsan!
Har tröttnat på och cout'a information till Dos. Vill komma igång med lite riktig Windowsprogrammering nu ju! Lite dialoger, riktiga fönster/menyer osv. Jag kan ju den mesta syntaxen till C++ så jag tänkte man kunde ta detta steget nu.
Har lite frågor.
1. Hur lär man sig Winapi? Har MS någon fet manual någonstans som inte jag har hittat (måste kunna ladda ner den)?
2. Om någon kunde dra principerna för hur det funkar (med Winapi och allt) vore jag glad. Så man får lite grepp.
3. Vilken utvecklingsmiljö skall jag köra? Är det säkrast med Visual C++ eller? Testade Dev-C++ men jag kanske bara får onödiga problem om jag väljer något som inte så många andra använder?
Kommer nog med mer frågor sen :)
Tack på förhand!
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg
Jag tycker du ska kika på MFC. Winapi:t tycker jag är alldeles för sturligt att hålla på med. Det är väldigt mycket "mecka" om man ska hålla på med det och den mesta tiden går åt till att försöka få grejerna att funka. Det är lite trist att lägga mesta tiden på sånt om man har en bra programidé.
trexter.comMedlem sedan apr. 20021 196 inlägg
Vad är är skillnaden mellan MFC och WinAPI?
:)
MFC är ett klassbibliotek ungefär som Javas klasser.
Apit:t är ju bara rena metoder och man har ingen som helst nytta av att man använder sig av ett OO-språk som C++. I så fall så måste man kappsla in allt i klasser och då kan man ju lika gärna använda MFC.
ChavezMedlem sedan maj 20001 297 inlägg
Då ställer jag samma tre frågor då men med utgångspunkt från MFC (vad står det för?). Lite länkar vore bra, nån fet manual måste ju finnas?
1. I MSDN finns det bra programexempel och en beskrivning över hela MFC.
2. Principerna för MFC är ungefär som vilket klassbibliotek som helst. En MFC applikation är uppbyggd av två huvudklasser, en dokumentklass som håller data och en vyklass som sköter presentationen. Åter igen så är MSDN ett bra alternativ om man vill fördjupa sig i MFC.
3. Jag har bara erfarenheter från Visual Studi, men det kanske finns andra som har annan erfarennhet.
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg