fluffMedlem sedan juli 200268 inlägg Hej! :bire
Jag satt o funderade på hur man ska läsa in en fil och sen slänga in allt i en array (läsa in fil-rader separerade med retur).
Hur gör man det? :D
Jag försökte mecka ihop en liten grej men det gick inte så bra :OO
Principen var iaf att jag räknade antalet retur's, och sen loopade igenom varje rad och matade in i en array..
Är detta ett bra sätt, och kan någon hjälpa mig lite? :r
:)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg I C eller i C++ ?
Det skiljer en hel del:
I C kan du endera räkna igenom filen först för att kolla hur många rader det är, eller så läser du in allt i en stack och sen allokera en array efter strlk på stacken. Sen kastar du över stacken på arrayen. Är det text som ska sparas som strängar får du även allokera dessa.
I C++ är det bara att läsa in datan till den objektstypen du vill ha och peta in i en vector direkt.
Självfallet måste du rensa minnet i bägge fallen, när du avslutar metoderna/programmet!
Men gemensamt är iaf vid textfiler att (pseudo):
while(in=_läsa_strängar_funktion()!=NULL){ bla bla bla }
Alltså behöver du inte själv identifiera nyradstecknen, det fixar inläsningsfunktionen/metoden eftersom strängslut identifieras med \0.
fluffMedlem sedan juli 200268 inlägg I c++.
Jag är ny på detta (kanske bör tilläggas :p ), och när du nämner vector så vart jag lite ställd, känner igen det så väl men kommer inte på vad det var nu igen :l
Ska se om jag lyckas googla mig till någon hjälp..
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En vector betraktas som en array utan begränsningar. En vanlig array måste man initiera till en fast storlek, men med en vector slipper man detta. Vet du om exakt hur många rader du ska läsa in så behöver du bara en simpel array.
Detta har varit uppe flera ggr i forumet så du kan ju söka runt lite och kolla... men HÄR är ett exempel på inläsning av data från en fil till en vector.