Hej!
Jag ska köpa en grundläggande bok om C++ programmering
och behöver hjälp att hitta rätt i bokdjungeln.
Har ni några tips?
Christian
22 svar · 1 041 visningar · startad av chha
Hej!
Jag ska köpa en grundläggande bok om C++ programmering
och behöver hjälp att hitta rätt i bokdjungeln.
Har ni några tips?
Christian
Bjarnes bok är väldigt bra att ha som refferenslitteratur. Boken är dock inte nått hjälpmedel för att lära sig själva språket men ypperligt bra att ha som refferens då man inte förstår tankegångarna bakom vissa konstruktioner.
Ja, det jag behöver är en bok där jag kan lära mig C++ från grunden och upp!
Är det "C++ Direkt" som gäller eller finns det någon ytterligare bok att rekommendera.
Egentligen behöver du inte köpa någon som helst bok. Det finns tusentals olika guider både på svenska och engenskla om ämnen på internet. Sök bara lite på google så hittar du hur många som helst.
Pellefant skrev:
En hel riktig bok på engelska om Java
http://math.hws.edu/javanotes/index.html
Varsågod.
Såg nu attt tråden var om C++...sorry
Phorpher skrev:
C++ programmering av Stephen Prata.
ISBN: 9163605821
Tycker att denna är en av de bättre jag sett
chha: Du har ett privat PM från mig.
C++ programmering av Stephen Prata.
ISBN: 9163605821.
Den köpte jag, den verkar hur bra som helst typ 800 sidor och täcker det mesta...
täcker det mesta...
Nja.. som de flesta grundböcker så täcker den grunderna - inte mer. Efter att ha läst både Pratas bok och sen haft C++ Direkt som kurslitteratur, så faller fortfarande mina rekommendationer på den sistnämnda som leder mer in på hur t.ex STL är uppbyggt än vad den förstnämnda gör.
Ja men det e fortfarande en bra bok, och han ville ju ha en grundläggande... man förstår ju det mesta, vilket jag inte brukar göra i c++ böcker :P
Nån som läst Bjarnes bok och kan säga nåt om den?
zmodem: En mycket bra bok, den bästa jag läst, men den är ej bra för nybörjare.
Sang-drax: ok, men ni betraktar väl inte lilla mig som nybörjare :)
Nämen serriöst, jag har läst en annan ganska tjock bok om C++ som dragit igenom OOP:n ganska grundligt fast jag tycker inte den är riktigt bra, den gick lite för fort fram på vissa ställen. Efter vad du säker om Bjarnes bok antar jag att det är en genuin bok som går på djupet genom hela C++ så att säga, det känns som om det är precis den boken jag behöver.
Är det nån som vet ifall den svenska översättningen (kom ut 2000) är en översättning av den senaste upplagen (3d edition med rättningar, ibland kallad special edition). SKa jag välja att köpa den på svenska eller engelska?
Kanske bättre att köra en ren OOP-bok i kombination med C++ böcker, annars är det lätt hänt att man missar poängen med OOP då det går att köra lite hur som helst i C++. Det finns en handfull såna i bokhandeln + en hel del på nätet om OOP.
zmodem skrev:
Sang-drax: ok, men ni betraktar väl inte lilla mig som nybörjare :)
Jag blandade ihop dig med skaparen av denna tråd som ville ha en grundläggande bok.
Bjarnes bok är väldigt bra att ha som refferenslitteratur
Vart hittar man den? Jag behöver en bok som täcker lite mer avancerad programmering...jag håller på med program i stil med mina senaste inlämningsuppgifter:
och:
finns exempel i denna svårighetsgrad i "c++ direkt" el "c++ programmering"..
känner att jag verkligen behöver en bok ibland när man kör fast...
Bjarnes Bok "C++ Programming Language" eller "Programmeringsspråket C++" som den svenska översättningen heter hittar man på Bokus eller Akademibokhandeln... på Akademibokhandeln här i Lund kostar den 499 kr vet jag.
Mer info hittar du på Bjarnes hemsida, http://www.research.att.com/~bs/3rd.html eller hos Addison-Wesley som ger ut boken http://www.awprofessional.com/catalog/product.asp?product_id={50BB3F0F-83B9-4632-AA2B-F237EFB90991}&session_id={6D2B616D-8903-4DDA-9EE5-0227C6F5CD7E} (där finns även de två första kapitlen att läsa i PDF-format). Jag har själv inte läst boken, är bara jättesugen på att köpa den när jag är färdig med den bok jag håller på med just nu...