Har just laddat hem och packat upp kompilatorn från Borland, men öhh... vad gör jag nu :q
Först och främst vill jag ju kontrollera att installationen blev rätt och att det fungera men inte ens det kan jag :r - hur göra vad?
/webb
9 svar · 249 visningar · startad av webbmannen
Har just laddat hem och packat upp kompilatorn från Borland, men öhh... vad gör jag nu :q
Först och främst vill jag ju kontrollera att installationen blev rätt och att det fungera men inte ens det kan jag :r - hur göra vad?
/webb
Prova att köra det från kommandoprompten
"bcc32 dinfil.cpp"
Om exe-filen heter så. Annars får du se efter vad den heter.
Egentligen har Dev-C++ en bättre kompilator, speciellt för nybörjare. :)
Jag har bara en fil som heter bcc32.exe. Klickar jag på den så visas något som liknar ett dosfönster i ca en millisekund innan det försvinner igen :l
/webb
Som jag sa, måste du köra programmet från kommandoprompten.
Starta kommandoprompten genom att köra cmd från Start->Kör. Gå sedan till mappen du installerade kompilatorn i och kör programmet genom att skriva dess namn. Då får du se vilka parametrar kompilatorn accepterar.
Skriver du "bcc32 dinfil.cpp" kompilerar du dinfil.cpp.
Jepp, thats it. Den kompilatorn du kör är inget "IDE" och du måste köra den från prompten och/eller sammanlänkad med ett IDE/Editor (typ UltraEdit). En knepig grej är ju att du även får köra debuggern från kommandoraden.. vilket är mindre skoj ;)
Dags igen då - för att känna sig blåst ;)
Vad är cmd och var hittar jag det? Ha tålamod med mig :)
/webb
Klicka på Start och sedan Run/Kör.
Skriv cmd och klicka på OK.
Prova att skriva command istället om inte det fungerar. Jag är osäker på om cmd fungerar i Windows 9x. Kör du command, startar du en DOS-prompt istället för en kommandoprompt.
Smidigast är kanske att högerklicka på commandikonen under start/program och lägga in ett kortkommando (t.ex ctr-alt-c) ;)
Det gick inte med "cmd" men med "command" så gick det att kompilera och sedan köra exe-filen i dosfönstret.
Nu kan jag gå och lägga mig och sova nöjd. Lovar att komma tillbaka med många "dumma" frågor ;)
Tack för hjälpen :)
/webb