Du måste ange hela sökvägen till gcc, eller editera en PATH till gcc. För att läsa om de flaggor som skall anges i samband med gcc kan du starta cygwin och skriva
man gcc
Om det är c++ kompilator du är ute och fiskar efter så prova med g++ på samma sätt.
Det är inte så att du menar att man kör igång cygwin och sedan kör gcc?
Jo.. det var så jag menade :)
hur ändar man PATH i win2000?
högerklicka på "den här dator ikonen" > egenskaper > miljövariabler > "path = c:\cygwin\bin"
Står det nåt annat där redan lägger du in detta sist, avgränsat med ';'
men jag har inget gcc i bin katalogen. Har jag inte installerat det rätt? Jag var inne på hemsidan och valde att installera från internet, är det något mer man måste göra efter installationen?
Själv så installerar jag från CD... men jag har starkt för mig att det går att hämta ned filerna här till en tempkatalog och installera lokalt. (De är liknande de som jag har på CD, fast nyare)
jag testade denna kodsnutt för att se om kompilatorn funkade
#include <iostream.h>
void main()
{
cout <<"Hello World";
}
men jag fick ett felmeddelande:
C:\c++>gcc hello.cpp
/cygdrive/c/DOCUME~1/ADMINI~1/LOCALS~1/Temp/cceqrlWB.o(.text+0x20):hello.cpp: un
defined reference to `cout'
/cygdrive/c/DOCUME~1/ADMINI~1/LOCALS~1/Temp/cceqrlWB.o(.text+0x25):hello.cpp: un
defined reference to `ostream::operator<<(char const *)'
collect2: ld returned 1 exit status
hjälp en novis att komma igång, annars tappar jag motivationen
ett till litet irreterande problem jag har, finns det något annat sätt än att använda cin >> om man vill att fönstret ska vara öppet, annars stängs det ju på en gång