Eftersom man nu satt sig i skolbänken och skall lära sig C++ bland annat, tänkte jag att man skulle hitta någon trevlig miljö att jobba i.
Mitt första försök att trivas tänkte jag skulle bli:
UltraEdit som editor
gcc (som finns i cygwin) som kompilator.
Det som för tillfället gör det lite svårt att trivas för mig, är att jag inte riktigt får kläm på det här med att koppla ihop kompilatorn med editorn.
Så, för min trevnads skull, :) är det någon som kan ge mig lite hjälp?
Och om det skulle vara så att min tanke med denna kombination av editor/kompilator är alldeles uppåt väggarna, får ni gärna knuffa mig i en annan riktning :)
Sökfunktionen är bra ;) löste det med 2st cin.get(). På så sätt behöver jag inte inkludera conio.h.
Det problem som kvarstår är nu bara hur jag får .exe filen till rätt namn. (se inlägg ovan)
jobbar alltid i VC++ eller Borland... anledningen är, förutom att det går snabbt och smidigt att kompilera och länka programmen, att det är så smidigt att debuga programmen. Vet inte om man kan göra detta ordentligt med g++...
Dev-C++ kanske är något du borde kolla på... https://www.bloodshed.net jag har själv bara testat den lite, men inte särskilt grundligt, det verkar rätt fett tycker jag
Jag har köpt VC++ också, men jag skulle vilja försöka in i det längsta låta bli att låsa mig vid Microsoft-specifika produkter. Det är ju ganska troligt att man en vacker dag behöver knåpa ihop nåt till en Linuxmiljö, och då är det ju skönt om man har lite g++ kött på benen :) . Men tack för tipset. Skal titta lite närmare på Dev-C++.
För övrigt står mina ovansående frågor kvar :)
...skulle vilja försöka in i det längsta låta bli att låsa mig vid Microsoft-specifika produkter.
Om man bygger commandline baserat med makefiler i VC++ miljö är det inte särskilt olikt en *nix miljö. Det är samma stuk på make-filerna med att sätta beroenden etc. Om man jobbar i större projekt i Microsoft-miljö är det ganska smidigt med en makefile miljö att bygga rubbet i, sen har man bara vc-projekt som anropar nmake för att bygga.
Tack för era tankar angående utvecklingsmiljöer, skall ta dem i beaktande. Har även lyckats lösa mitt problem med filnamnet.
Använde g++ option (-o) och UltraEdits flagga %N. Fungerar som en dröm :)
c:\cygwin\bin\g++ -o %N %F
Om nån annan skulle vilja böka ihop dessa två program.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e