nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jag håller på att bygga mig en liten mp3spelare av mina gamla pentium burk.
Som styrning tänkte jag ha ett litet program som är kopplat till serieporten där jag har en knappsats med start,stop, nästa låt, förra låten osv osv.
Jag har däremot inte programmerat mot comportarna förut. Mina kunskaper inom c programmering är också begränsade men jag tror nog jag kommer klara det ändå. Det är ju trots allt ett hobbyprojekt
Har laddat hem GCC med mp3libs osv osv. Men jag behöver nåt dokument för hur jag ska få kontakt med mina knappar.
Alternativt så kanske jag skulle ha linux och styra mpg123 med den. (eller att jag styr DOS programmet DAMP) Vill inte ha windows dels för att det kraschar i tid och otid och dels för att det startar långsamt.
Förslag?
Jag tror du gör dig själv en tjänst om du skaffar ett nätverkskort för dryga hundralappen och kör över tcp/ip istället. I det fallet tror jag dessutom att du kan hitta en färdig lösning. Men du kanske var ute efter att programmera mot COM-porten för nöjes skull? :)
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg huh?
Jag tänkte göra en spelare som vilken kassettdäck/cdspelare som helst och behöver då något som styr knapparna. Via COM portarna ansåg jag det enklaste att göra detta.
Det ska inte vara så svårt, jag har dock inte kodat en sådan lösning själv men jag använder mig av ett program som lyssnar på com-porten på det sättet du vill göra.
Bygg en knappsats och skriv ett program som läser tecken som skickas in seriellt på com-porten och utför valda operationer beroende på tecken. Det måste finnas tjogvis med exempelkod på hur man läser av det från com-porten i C under linux, tyvärr kan jag inte tipsa dig om några länkar förutom google.com ;)
developers tips om nätverkskommunikation över TCP/IP blir nog ca trehundratusen gånger krångligare, om du skall implementera en knappsats som pratar TCP/IP så får du nog lägga ned ett antal timmar, men kanske missuppfattade developer dig ;) :e
Bygg upp knappsatsen t.ex så här:

(hämtat från meierspage.de)
sgtpepper skrev:
developers tips om nätverkskommunikation över TCP/IP blir nog ca trehundratusen gånger krångligare, om du skall implementera en knappsats som pratar TCP/IP så får du nog lägga ned ett antal timmar, men kanske missuppfattade developer dig ;) :e
Vet inte om jag håller med där. Att skriva ett enkelt client/server prat över TCP eller UDP mellan två datorer är inte så avancerat, enkla klara API:er samt mycket dokumenation och färdiga komponenter att tillgå om man inte vill skriva allt själv.
Att hålla på med serieportar och få stabil kommunikation är i mina ögon inte lika rättframt. Nu är det iofs skillnad på ett snabbt hemmahack och kod som ska kunna säljas, men ska man göra seriös kommunikation med serieporten tycker då jag att det är mer avancerat att få dessa att prata ihop i olika baudrates, olika typer flödeskontoll och andra mer hårdvarunära inställningar som finns för en COM-port.
Jag tror nog att du fortfarande missuppfattar nanne.
Om jag inte är helt ute och cyklar så vill han ha ett par knappar monterade på sin mp3-spelare, alltså knappar man trycker på som sitter monterade på chassit. Dessa skall styra programvaran i burken.
Att bygga en knappsats som pratar TCP/IP är jävligt jobbigt och inkluderar en hel del mikrodatorteknik med mera.
Du pratar om kommunikation mellan två datorer, i detta fall handlar det inte om det utan om kommunikation mellan EN dator och EN människa som trycker på ovan nämda knappar.
Jämför med din video/stereo, på dessa sitter knappar -> Du trycker på knapparna -> Det händer saker med videon/stereon. Comprende?
[r] Förtydligande:
Jag pratar alltså om knappar, sådana som finns på riktigt, som vid nedtryck sluter en strömkrets, som är gjorda i plast och metall och som man köper på Elfa. Du pratar om något annat, vad det är vet jag inte riktigt men om det faktiskt är just en fysisk knappsats så får du gärna beskriva hur du implementerade TCP/IP-stacken i den... ;)
[r] Förtydligande numero dos:
Vid detaljläsning av nannes inlägg så är jag inte längre säker på att jag förstår vad han menar. Kanske vill han just fjärrstyra dator A från dator B. Det känns trist och lamt och jag bestämmer mig därför för att han verkligen vill koppla en fysisk knappsats till COM-porten eftersom det är betydligt mer elajt. Om så inte är fallet får nanne meddela det :e.
[r] Ytterligare en redigering:
Jo, han måste ju snacka om faktiska knappar som är kopplade till COM-porten så jag är tillbaka på ruta ett, vad snackar du om egentligen developer?
Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg Jag uppfattade det också som om han ville göra ett litet tangentbord kopplat till kommunikations-porten.
Är det lika avancerat att använda USB som nätverkskort?
Nanne: Har du köpt en knappsats eller ska du tillverka en själv?
sgtpepper skrev:
vad snackar du om egentligen developer?
Efter att ha läst igenom inlägget ;) undrar jag också det... Jag fick av nån anledning (som inte kan förklaras med annat än slarvig läsning av mig) för mig att han menade två datorer, där den ena skulle fjärrkontrollera den andra. Jag ber så mycket om ursäkt för förvirringen :r
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg sgtpepper är den som fattar ;)
Jag har en dator en P100 och en gammal 4xCDspelare och ett AT nätagg, en hårddisk på 400Mb och ett gammalt ljudkort.
Dessa monterar jag in i en lämplig låda (har tänkt mig en gammal video eller nåt).
Ansluter allt i detta. På hårddisken ligger en programvara som lyssnar på COM1 porten (och ska sända till COM2 till en LCD display men det är framtiden). Kopplat till COM1 så är det lite knappar. För starta, stoppa, nylåt, förra låten etc. etc.
Alla mp3or ligger på CDskivor som jag matar in. Varje sekund om jag inte spelar så tittar programmet om det finns en CD skiva och gör isf en playlist.
Det verkar inte svårt att göra. Jag är däremot inte så haj på C. Gick bara en kurs i det för ett par år sen. Men jag har ju proggat PHP i antal år nu så jag vet ju hur man lägger upp program i teorin iaf.
Alternativet är att jag bygger en knappsats som motsvarar vissa tecken på tangentbordet. Kopplar den till DIN uttaget. Då slipper jag programmera (dvs det roliga) och kan köra DOS programmet DAMP för hela slanten. Men det är ju fusk!
BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Egentligen så borde det va lättare att göra styrningen via paralellporten.
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg COM LPT whatever..
kan inte folk svara på ursprungsfrågan
Ge mig lite länkar till information om C programmering till COM porten (eller LPT om det känns bättre)
*lite smått irriterad*
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Du kommer åt COM porten med hjälp av att öppna den som en fil. Kör du i 16 bitars läge (typ dosskalet) så kan du komma åt den direkt med hårdvaruadressen.