webForumDet fria alternativet

Vilka program ska jag skaffa mig (total nybörjare)

C/C++

7 svar · 332 visningar · startad av wysiwyg

Medlem sedan juni 200137 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har idag köpt boken "Lär dig C++ på 3 veckor" och är alltså en total nybörjare som inte kan någonting om detta... Jag undrar följande:

Vad ska jag använda för program för min programmering? Det står här att man typ behöver kompilator och en länkare och en texteditor och att det vore bäst om man hittade ett bra program som hade allting i samma program typ...

Är det något mer program man behöver som jag inte tar upp här? Isf. ge förslag på sådant också.

Ge nu förslag på bra program (helst användarvänliga så att en nybörjare ska kunna klara sig bra och programmen ska vara avsedda för windows, kör 2000), så att inte alla kommer med helt olika åsikter, för det brukar kunna förvirra en hel del, särskilt för en nybörjare som mig. Programmen måste inte vara gratisprogram, inte heller på svenska, men självklart vore det bäst.

Tack för hjälpen.

MVH
/David Nilsson

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

Microsoft Visual Studio 6.0 är mycket bra men det kostar....

Det har allt i ett...

Medlem sedan juni 200137 inlägg

Lite frågor angående Visual Studio:

1. Vilken är den senaste/bästa versionen?
2. Finns den på svenska?
3. Det här programmet är alltså precis allt jag behöver? Är inte studio typ något samlingspaket med en massa olika saker (som inte jag kommer att använda mig av)? Finns det inget typ Visual C++ som är utdraget därifrån som även det innehåller allt jag behöver? Isf. vilken är den senaste/bästa versionen av det, finns den på svenska och vad kostar det?
4. Vad är det här Visual Studio .NET Professional som är allt man hittar om man söker på nätet?
5. Det här Borland C++ Builder 6.0 som är svindyrt, är inte det bra då eller är det något helt annat?

Tack för hjälpen.

MVH
/David Nilsson

edit: punkt 3 och punkt 5 kom till

Medlem sedan juli 200010 inlägg

Jag ska försöka reda ut frågorna...

1. Den senaste versionen av Visual Studio är version 7, som också kallas .NET.

2. Nix, engelska är det för hela slanten.

3. Oj, det vet jag inte. Kolla på http://www.dustin.se.

4. Se fråga 1

5. Borland C++ Builder är ett bra nybörjarverktyg tycker jag, särskilt om man vill komma in på att göra "riktiga" windowsprogram med fönster och grejer. Då är Visual C++ .NET lite jobbigare att använda med MFC och annat som kan vara svårt för en nybörjare att ta till sig.

Medlem sedan juni 2001370 inlägg

1. Vet faktiskt inte.
2. Nej. Tror inte det i alla fall.
3. Jo det är ett samlingspaket. VC ++ går att köpa seperat och innehåller det du behöver.
4. Det är förmodligen det senaste men vet ju inte så.
5. Bc++ kompilerare finns att ladda hem gratis på http://www.borland.com fast det innehåller ingen ide.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

dev-c++ :birp
... av den enkla anledningen att det är mer ANSI-stöd än MSVC och betydligt billigare att leka med. *gratis*

I övrigt finns det "skal" att koppla till Borlands gratiskompilator och på så vis erhålla ett IDE.

Medlem sedan juni 2000350 inlägg

dev-c++ av den enklal anledningen att den är skriven i delphi ;-)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Det finns en sak som ofta glömms bort då det pratas om utvecklingsmiljöer och det är debugger, en sak som är otroligt viktig då man råkar på lite strul (nu pratar jag inte om någon oinitierad pekare eller nått annat trivialt). Jag kanske pratar om avancerad programmering, men du kommer ju att vara där efter ett tag.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)