Hej jag undrar om någon vet om man kan programera i c++ ett program som säger det man skriver? :q
Program som säger det man skriver
7 svar · 567 visningar · startad av Php
Ja, det kan man.
Kan du förklara lite hur man måste göra ska man spela in ett ljud eller programerar man ljudet ochså?
Det här är definitivt inte mitt område.
Men ja. Du "programmerar" ljudet. Därav får ofta datorröster det där traditionella "metalliska" ljudet.
Just det här råkar vara en av de svåraste sakerna du kan programmera så jag har inga större planer på att lära mig det inom den närmsta framtiden. :e
Har inte XP en uppläsningsfunktion bland handikapphjälpmedlen.
Är det en talsyntes du tänker på?
Php skrev:
Kan du förklara lite hur man måste göra ska man spela in ett ljud eller programerar man ljudet ochså?
Antingen kan man göra allting själv eller så kan man använda en befintlig tjänst. Det borde finnas något sätt att använda tjänsterna som finns inbyggd i Windows. Kanske Text Services Framework är det som gäller? Eller Micorosft Speech SDK?
Att göra allting själv är inte att rekommendera. Först måste man göra om alla ord till fonetisk skrift och sedan spela in alla ljud som finns eller återskapa dem på något sätt.
... och vill man ha alternativ till MS "legoklotsar" så finns det hos IBM liknande SDK för JAVA (vilket torde gå att dra nytta av för egen utveckling i valfritt språk) . Är säker på att det ligger uppe en hel del info om detta med röstsyntes på diverse universitet runt om i världen.
Men det är ju ingen simpel liten uppgift att pula med ;)
Det finns redan ett fins typelib som man kan använda sig av. Microsoft Speech heter det och jag har testat det från VB. Funkar rätt hyffsat trots allt och är sprättlätt att använda.