webForumDet fria alternativet

Programmering med parallel port

7 svar · 331 visningar · startad av zOLOz

zOLOzMedlem sedan apr. 200297 inlägg

Jag undrar hur man ska gör för att läsa av "värden" som man får från en parallel port. Testade med portmon men den hittade inget.. jag har kopplat en typ av temperaturmätare till en parallel port och sedan den till datorn.. vet inte riktigt hur eller vart jag ska börja

Sang-draxMedlem sedan juli 2002581 inlägg

Hmm

<gissning>

CreateFile() kan ju öppna com-portar mha "COM1" som filnamn; testa "LPT1" som filnamn och vem vet, det kanske fungerar!

</gissning>

*kollar platform sdk hjälpen*

"A process uses the CreateFile function to open a handle to a communications resource. For example, specifying COM1 opens a handle to a serial port, and LPT1 opens a handle to a parallel port. "

Yay! Det bör fungera så långt iaf.

tack för förslaget, måste testa..

vad måste jag includer för biblotek för att få det till att fungera? kör du visual c++ eller nått?

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

LPT fungerar på samma sätt som COM.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=47518

Du kan använda standard-funktionerna fopen, fread, fwrite, fclose om du vill.

Vill du använda CreateFile, som är en Windows-funktion, måste du inkludera windows.h.

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

va? En LPT port är ju parallell och man styr var bit för sig, medan en COM port är seriell och har flödeskontroll och en viss hastighet bestämd. Jag har svårt att tänka mig att de fungerar likadant. Titta på http://www.lvr.com/parport.htm

så... hur gör man för att se information från parallelporten på skärmen..

while(??){
test = ???
cout << "test";
}

Sang-draxMedlem sedan juli 2002581 inlägg

developer: Nej fysiskt sett i hårvaran kanske de är olika, men Windows emulerar ju så att programmet kan öppna dem. Varken en COM- eller en parallellport är ju en fil egentligen, dock tror programmet det och det är allt som räknas.

Samma sak som med pekar-adresser, de är ju också bara virtuella.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)