webForumDet fria alternativet

Startprojekt

2 svar · 273 visningar · startad av Prometheus

PrometheusMedlem sedan mars 2001464 inlägg

Försöker lära mig C++ och känner att jag behöver något projekt att jobba mot såhär i början...

Läser Stephen Pratas "C++ Programmering" och Sams "Lär dig Visual C++6 på 3 veckor", plus att jag kollar lite på nätet etc.

Har förut hållt på med mest med Javascript, ASP, databaser, lite PHP och de andra "webbteknikerna"...

Nu undrar jag lite vad man ska ta sikte på? Hur stora projekt klarar man av ensam inom rimlig tid?

Några saker jag funderat på:

• En egen, anpassad adressbok/kundregister med gränssnitt som kan exportera/spara som XML, kanske med någon anknytning till webbläsaren...
  • En enkel texteditor, kanske med syntax-highlighting
  • Ett eget gränssnitt för Accessdatabaser (eller andra också för den delen)
  • Ett bildregister där man kan hålla ordning på alla bilder, kanske knutet till lagring på CD-ROM på något sätt...

Har jag tagit mig vatten över huvudet? Lite vägledning vore trevligt... :)

Förresten kommer jag nog fråga en hel del framöver ;)

Ha det gott :h

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Tjo!

Om du tar dig vatten över huvudet eller ej kan jag inte svara på, då det inte är några "tunga" grejer du tog upp. Om det blir avancerat eller ej beror väl snarare på vilket GUI du tänkte bygga kring... än på programmets rutiner. Sen har jag ingen aning om vad du kan redan. Men som ett litet tips kan man väl säga att kodningen är inte kärnan i programmering utan det är problemlösningen och designen... dvs upplägget. Så om du anser det avancerat och svårt med syntax kanske det är svårt att se problemlösningen innan kodningen och då kan det vara läge att börja med mindre projekt och sen bygga vidare på dessa. Två bra exempel har du av de punkterna du tog upp - registerna. Dessa kan du ju bygga som objektsamlingar och göra en "kärna" som är fungerande i såväl console som t.ex MFC...

Lycka till :)

PrometheusMedlem sedan mars 2001464 inlägg

Tackar.
Lär återkomma när något går fel... ;)

Genererad på 365 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb