webForumDet fria alternativet

Självstudier i C

5 svar · 309 visningar · startad av prls

prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg

Hej,

nu har jag tänkt ta tjuren vid hornet och lära mig först C (för att kunna programera i palm) och sedan gå vidare till C++.

Ett tag har jag sökt efter böcker och hittat nedantående.

1. Programmeringsspråket C ISBN: 0130282774
  2. C by example
  3. Sams Teach Yourself C in 21 days
  4. Vägen till C ISBN: 9144014686

Mina frågor:

• Känner du/ni till ngn eller ngra av dessa böcker?
  • Lämpar sig ngn av dessa för självstudier?
  • Andra favoriter?

Tacksam för hjälp

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag har läst Programmerinsspråket C (men inte de andra), och den är kalasbra. Kernighan och Ritchie som skrivit den är ju de som låg bakom defactostandarden "KnR C", och Ritchie var den som hittade på C från början. Innehåller många olika övningar (som är pedagogiska men kanske inte så "gulliga"), och den versionen med det ISBN# du angivit innehåller dessutom lösningsförslag.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

Vägen till C är väldigt basic så den kanske inte är nåt att satsa på om man vill lära sig lite mer. Den är inge vidare som uppslagsverk hellr. Den är helt enkelt inge vidare kom jag på :)

plelkesMedlem sedan mars 2002823 inlägg

tack för svaren:-)D

men Spango:
vad menar du med att de inte är gulliga?
/Peter

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vägen till C är väldigt basic

Visst, men den är billig och flummar inte runt med en massa trams som de flesta "lär dig på xx - tid" böcker gör. Ganska bra om man vill hitta nåt att börja med som går igenom språket C utan krussiduller. Vill man sen utvecklas vidare ovanför den rena C-syntaxen finns det flera vägar att gå... mera böcker, nätet m.m

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: tack för svaren:-)D

plelkes skrev:

men Spango:
vad menar du med att de inte är gulliga?
/Peter

Jag vet inte riktigt vad jag menar... men det är rätt grundläggande grejer man får göra, t.ex. egna implementationer av vissa av funktionerna i standardbiblioteket till C. (Sen så skapar man naturligtvis bara kommandoradsapplikationer, men det visste du säkert redan.)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)