webForumDet fria alternativet

Funderar....

C/C++ur C/C++

11 svar · 345 visningar · startad av Duva

DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg

Vad ska jag lära mig, C# lr C++? :q
Kan nästan inget om nåt av dom.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Fundera på vad det är du tänker pyssla med... internet, dB eller vanliga applikationer. C# är säkert jätteflashigt att kunna men en grund i C/C++ är stabilt. Men... det är dumt att ödsla tid på ett språk om man inte kommer att tillämpa det längre fram. C# är ju mer intressant om man blickar framåt... och övergången till C# är nog smidigare från Java än från C++, då C# är väldigt likt Java.

Men jag röstar iaf för C++ då det borde vara allmänbildning att kunna iaf grunderna i det :birp

Vad tror ni kommer att hända i framtiden?
Kommer alla att använda C# istället för C++?
iom .NET och så...

Åsså vill man ju lära sig ASP.NET.

Vad tror ni kommer att hända i framtiden?

Nej... C# är ett språk som säkert kommer att finnas med i vissa tillämpningar inom .NET, men det är inget "universiellt" språk som kommer konkurrera ut allt annat. Konceptet .NET är ju inget nytt det heller egentligen och det kommer alltid att finnas andra lösningar än .NET att tillgå. Ska du programmera mot klient och dess hårdvara ser jag ingen anledning till att dra in .NET i bilden, även om nu pyttemjuk gärna vill se en sån utveckling ;)

C# är mer ett högnivå-språk än C++ och det kommer alltid finnas behov av små minnesbesparande program oavsett den ökande processorhastigheten i t.ex PC (ngt som möjliggör .NET). Men visst kommer det säkert en stor utveckling inom kompilatorerna och det kommer säkert nya lösningar med processorinstruktioner.
C# är dock inget argument för att undvika att lära sig C++, - ännu, om man ser det ur utbildningsperspektivet.
Allt beror till syvene og sist på vad man riktar in sig på som programmerare.

Är det t.ex kommersiella system -> C# och .NET
Är det t.ex realtid och säkerhetskritiska system -> C/C++

Men även Java är stort och kommer så förbli, inte minst inom mobila tillämpningar

Åsså vill man ju lära sig ASP.NET.

Hmm... fel forum att blanda in scriptspråk ;)

tack för informationen!
Jag tror jag lär mig C++ nu och sedan kanske jag kollar på C#.

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Vad är skillnaden mellan C++ och C#?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Vad är skillnaden mellan C++ och C#?

Typ, det är två olika språk. ;)
C# ligger närmare Java ( Vad jag har märkt ) än vad det ligger C++. C# använder sig av .NET's klassbibliotek ( Som man kommer åt via alla språk och teknologier i .NET ) precis som Java använder sig av olika klasser. C++ är vad jag har erfarat C med objektorienterad tillämpning, alltså ett hårdvarunärmare språk som kompileras till exekverbara filer. Program skrivna i C# måste(?) ha en runtime installerad på burken för att kunna köras, precis som Java behöver ett Java Runtime ( JRE).

zmodemMedlem sedan apr. 200277 inlägg

Om jag fattat rätt så är C# Microsofts utveckling av C++... det ska tydligen minska riskerna för buggar m.m. Skilnaderna är egentligen mest att man tagit bort grejer som pekare o.s.v. och därmed gjort språket mindre kraftfullt för att få det mer "idiotsäkert".

Hmm, är egentligen newbie på detta men det är såhär jag fått för mig att det är

Nja... MS har ju redan en "egen" version av C++ och jag skulle snarare kalla C# för en rippning av Java ;)

Det man ville åstadkomma var ett "nästan" plattformsoberoende språk som lätt kunde arbeta ihop med andra språk (läs VB) på .NET plattformen. Mao är det ytterligare ett led i att knyta ihop utvecklare till samma plattform... men det är inget "nytt" med C# utöver detta som språk räknat.

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Allt det MS inte fick göra med Java har dom stoppat in i C# istället. Bra eller dåligt kan man fråga sig. Bra tycker jag.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)