webForumDet fria alternativet

Avancera vidare

4 svar · 235 visningar · startad av oelbal

oelbalMedlem sedan jan. 20013 016 inlägg

Då var det äntligen dags! Jag har under en längre tid försökt skaffa mig en bra förståelse för C++ genom att läsa en del böcker och aktivt försöka programmera så mycket som möjligt. Nu har jag dock kommit till den punkten där det inte är speciellt roligt att sitta och skriva console-program längre, utan jag vill vidga mina vyer och försöka mig på något som tjänar ett syfte. ;)

Frågan är var man skall börja? Jag sitter uteslutande med Visual C++ / Windoze, så där utgår jag ifrån, men vad skall man avancera vidare till? Det finns så oerhört många kryptiska begrepp och termer som gör mig aningen förvirrad.

Vad är det naturliga steget att ta? Går det att ställa den frågan? Hur gick ni själva vidare, från att i början endast ha studerat språkets uppbyggnad, till att börja bygga grafiska applikationer m.m.?

BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg

Tyvärr så finns det bara två klassbibliotek för Windows om man vill hålla på med UI. ATL och MFC. ATL är på en lägre nivå och MFC ligger på en lite högre nivå (kanske inte den nivå mans kulle vilja att bibliotkeket låg på). Om du väljer att INTE använda dessa så är det bara hederliga gammal win32 API:t kvar och det har inget som helst att göra med objektorienterad programmering, dvs ren C och inget annat. Det går liksom inte att göra några snygg och rafinerade lösningar då man är på den nivån och "grottar". Ur err perspektiv som är mer inriktat på objektorientering så är MFC ett allternativ.

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Kan du OOP?
Om inte är det läge att ta itu med det :e

Vad är det naturliga steget att ta?

Beror helt på vad man vill göra. Programmerar du för att skapa coola program eller programmerar du för att du tycker att det är skoj att lösa problem? I det första alternativet burkar de flesta gå över till spelprogrammering i det senare försöka hitta effektivare algortimer än de som STL har färdiga :birp

I det stora hela går hela frågeställningen tillbaks på dig själv och vad du vill med din programmering. ;)

Eftersom du sitter med visual c++ så är väl "nästa" steg mha "svårighetsnivå" windowsprogrammering? Då kan du ju börja med att porta dina tidigare program till att bli fönsterprogram :)

Hur gick ni själva vidare, från att i början endast ha studerat språkets uppbyggnad, till att börja bygga grafiska applikationer m.m.?

Envishet... och senaste året genom högskolan :birp Det viktiga är inte koden utan tanken bakom koden, dvs att bygga programmet efter givna mallar, på pappret först. En bra problemlösning bör ge automatisk ett bra program oavsett språk. Men visst, utan kännedom om hur språket arbetar är man "handikappad" ... C++ kommer till sin rätt om man undviker släktskapet med C och ist koncentrerar sig på OOP :)

oelbalMedlem sedan jan. 20013 016 inlägg

Kan du OOP?

Kan? Nej. Fullärd blir jag aldrig.
Grundläggande uppfattning? Ja.

Beror helt på vad man vill göra. Programmerar du för att skapa coola program eller programmerar du för att du tycker att det är skoj att lösa problem? I det första alternativet burkar de flesta gå över till spelprogrammering i det senare försöka hitta effektivare algortimer än de som STL har färdiga

Spelprogrammering är knappast något som tilltalar mig just nu, däremot finner jag det underhållande att effektivisera och lösa uppgifter.

Eftersom du sitter med visual c++ så är väl "nästa" steg mha "svårighetsnivå" windowsprogrammering? Då kan du ju börja med att porta dina tidigare program till att bli fönsterprogram

En mycket bra idé, men som jag redan klargjort så vet jag inte var jag skall börja. Det är här som vägledningen behövs, var finner man bra information om programmering i Windows osv?

Tyvärr så finns det bara två klassbibliotek för Windows om man vill hålla på med UI. ATL och MFC. ATL är på en lägre nivå och MFC ligger på en lite högre nivå (kanske inte den nivå mans kulle vilja att bibliotkeket låg på). Om du väljer att INTE använda dessa så är det bara hederliga gammal win32 API:t kvar och det har inget som helst att göra med objektorienterad programmering, dvs ren C och inget annat. Det går liksom inte att göra några snygg och rafinerade lösningar då man är på den nivån och "grottar". Ur err perspektiv som är mer inriktat på objektorientering så är MFC ett allternativ.

Det pratas ofta om MFC, och lika ofta hör jag om människor som skyr det som pesten. Jag skulle uppskatta lite mer ingående information om ATL och MFC. En länk kanske? :)

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Kan? Nej. Fullärd blir jag aldrig.
Grundläggande uppfattning? Ja.

Isf rekommenderar jag dig att förbättra dina kunskaper om det innan du ger dig i kast med ATL och MFC...

Jag skulle uppskatta lite mer ingående information om ATL och MFC. En länk kanske?

Det har diskuterats förut och här finns det länk http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=368843#post368843

F.ö så är det "naturliga" sättet med visual c++ att köra med MFC. Du har inte hjälpen installerad? Den är iaf en utmärkt "reference guide"...
Sen finns det en utmärkt bok om MFC... "Programming windows with MFC" av Jeff Prosise. Den finns även som e-bok. :)

Genererad på 507 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb