webForumDet fria alternativet

problem med program

2 svar · 182 visningar · startad av daniel_zma

daniel_zmaMedlem sedan maj 20021 inlägg

Jag har köpt min första bok om C++ och skulle behöva lite hjälp med ett programm som beskrivs i denna. (dåligt beskrivet.....tycker jag iaf)

Uppgiften i boken är att skapa ett program (i Borland ) där man får tecken eller ord att studsa fram och tillbaka i ett fönster. Man ska slumpa ut orden eller tecknen i olika riktningar och de ska sedan studsa på fönstrets kanter. Har provat att kopiera delar av texten från boken men får det inte att fungera! Måste helst förstå vad jag gör! =)

Skulle vara schysst om någon kunde visa på ett ungefär hur programmet kan se ut, så kan jag jämföra.
Vill gärna komma vidare i boken! =)

Tack på förhand!
//Daniel

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hmm... låter som att du hoppat direkt till sista kapitlet ;)

Men det första man kan ta ställning till är hur programmet ska visas på skärmen. Är det console, DOS, windows eller vad? Eftersom du nämner Borland så misstänker jag att deras BGI för DOS ligger nära tillhands. Detta grundar jag på att du vill ha tecknen att studsa runt. Ska tecknen slumpas fritt eller ligger de i en enum-samling och bara väntar?

Du får nog ge lite mer info än det du ovan skrev ;)

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Borland är ett företag som har gett ut flera produkter. De heter bl.a. C++ Builder, Delphi, Kylix, C++ Builder Compiler och Borland C++. Säger du bara Borland kan vi omöjligt gissa vilket program du menar. Versionsnummret är också viktigt.

Anledningen att exempet inte fungerar beror antagligen på att boken använder en viss kompilator, och du använder en annan. Alternativt använder du en för gammal version.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)