Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg som rubriken antyder så vill jag skapa ett windows program som helt enkelt visar en html sida på bestämd adress.
den otroligt felande kugghjulet är att jag inte kan programera förrutom html, flash mm...så jag har ingen aning om hur jag skall bära mig åt.
jag antar att det behövs en www browser i själva programmet?
--------------------------------------------
är otroligt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Tja... vilken utvecklingsmiljö handlar det om?
Visual C++, BCB eller annat?
Att progga nåt liknande i ren hardcore - c/c++ blir nog lite svettigt, speciellt om man inte programmerat tidigare ;)
Däremot finns det tjusiga förbyggda hjälpmedel för liknande uppgifter i speciellt BCB, men även till Visual C++
Och ja - det behövs en parser för att få fram html-koden...
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg ojoj, tack för hjälpen :)
som sagt, e helt grön när det gäller programering på denna front :( så hoppas du och ni andra kan stå ut med mina frågor.
om jag kan skaffa student version av visual studio där visual C++ ingår, hur skulle jag då kunna fixa detta? är det svårt eller är det i princip bara drag & dropp?
vad menar du mer ingående när du nämner "parser"?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Nja... inget drag & drop här inte :e Men det finns färdiga klasser att använda :)
Med parser menar jag kortfattat en metod att läsa av htmlkoden och göra nåt vettigt av den. En browser (bläddrare) är ju overkill... men en sådan innehåller iaf en parser. ;)
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg ok, men.... *svårt att veta vad jag skall fråga*
vad skulle du rekommendera mig om jag ville göra ett program som detta?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ärligt talat skulle jag om jag var i samma sits som du, snegla på BCBuilder, Java, Delphi eller kanske rent av VB (hemska tanke ;) ). Inte för att det är omöjligt att göra i C++, utan för att det är lite mer krävande och inget för en nybörjare som inte proggat C/C++ tidigare. Och i de nämnda miljöerna/språken finns det en del flashiga drag & drop att tillgå...
Men å andra sidan finns det hur mycket exempelkod som helst att tillgå för c++ till ditt projekt.
Som t.ex denna -> http://codeguru.earthweb.com/mfc/comments/6769.shtml
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg ¨får man fråga om du skulle orka hjälpa mig med koden? :s
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Du kan ju börja med att greja en kompilator/IDE och sen kolla igenom lite siter för att hitta en lagom grund och sen posta lite frågor här :)
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg någpn gratis kompilator/IDE att rekommendera?
om inte, vad rekommenderar du?
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Jaså, det är därför du behöver mig. ;)
Vad är det för typ av program du vill göra?
Är det ett program som laddar ned html-koden och visar den eller vill du göra en egen webbläsare? Varför i så fall?
Att visa koden kan du enkelt göra från din webbläsare och vill du göra en egen webbläsare kräver det år av träning och programmering. Webbläsare är dessutom en omöjlig uppgift för en enskild person.
Vill du lära dig programmera eller lösa ett specifikt problem utan att lära dig programmera?
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Det finns ingen bra gratis IDE, men en gratis kompilator finns det många av. Sök i forumet på gratis kompilator (så hittar du bl.a. Borlands).
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Dev-C++ räknas väl som en IDE? Den är väl inte helt gratis, men den är open source och är antagligen släppt under GNU - så man får använda den om man inte strider mot kraven i licensen.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Fv02 ->
Du var ju inne på Visual studio på studentlicens, vilket är ett bra pris på en kompetent IDE. (kommer inte ihåg vad det går på, men billigt är det)
Sen tar ju Swey upp kärnpunkterna som du kanske bör fråga dig innan du börjar. Att göra en browser av modell mosaik kan ske på ett kick i t.ex BCB och Delphi, men är drygt i Visual Studio. Java har dock en hel del standardklasser som fungerar smutt för sånt här :)
Men hur som helst är det ett mycket tungt projekt om man inte proggat tidigare.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg SPiN ->
Jag sa bra IDE. ;)
Jag anser varken att Dev-C++ är bra eller ett IDE. Ett IDE ska innehålla felsökningsmöjligheter (en debugger). Dev-C++ är dessutom mycket dåligt utformat, det kan dock vara bättre än inget alls.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Dev-C++ har vällan felsökningsmöjligheter? Eller du kanske inte menar när man kompilerar och får upp fina felmeddelanden om vilken rad som är fel? ;)
PeW>
Java har dock en hel del standardklasser som fungerar smutt för sånt här
Men hur som helst är det ett mycket tungt projekt om man inte proggat tidigare.
Jag förstår inte hur du kan lägga de två meningarna i samma stycke. :p
Med Java kan det göras på en dag, även fast resultat kanske inte blir det bästa. Jag kan snabbt rabbla upp de klasser som ska användas... ;)
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg SPiN ->
Nja, det är inte Dev-C++ som talar om vilken rad som är fel, utan kompilatorn (gcc i detta fall). Med felsökningsmöjligheter menar jag debugger (hur man nu ska översätta det). D.v.s. möjlighet att gå igenom koden rad för rad, inspektera variablernas aktuella värden m.m.
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Aha, stega som jag kallar det! :i :)
Nu förstår jag vad du menar. ( Äntligen ) ;)
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg ojojoj wow :O fett med inlägg :)
helst är detta ett problem jag vill lösa utan att lära mig programmera.
det jag vill är att programmet skall visa en html sida @ internet precis som typ ie gör om man skulle slå fram adressen.
swey, kan man få tag i dig privat?
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Fv02 ->
Vad exakt är det du vill göra som du inte kan göra med Internet Explorer (eller en annan webbläsare)?
kan man få tag i dig privat?
Ja. E-post, MSN, IRC m.m. ICQ använder jag inte.
Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg vet att detta är jääävligt luddigt, vill tacka er alla för att ni tagit er tid :) var mer hjälp än vad jag trodde jag skulle få :)
- det jag vill är att en www sida skall visas i fönster i bestämd storlek med endast "titelramen"/"programlisten", ingen meny,m knappar eller liknande.
- vill att den lokala www browsern på användarens dator skall kunna starta om man klickar på en länk på denna sida som visas
- skall kunna visa gif/gifanimationer, gärna flash
- detta vill jag kunna ga en genvägsikon till i fältet där klockan, icq & högtalar ikonen vistas i.
- vill att detta skall autostarta så fort man startar datorn.
- vill inte att folk skall kunna få tag på adressen till sidan som skall visas
- uppdatera denna bestämda sida 1 gång per min
- visa en egen sida om adressen inte kan nås, om anslutningen inte fungerar osv
tror det var alla punkter jag ville att prylen skulle uträtta :)