webForumDet fria alternativet

"Syntax highlightning"

7 svar · 320 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hejsan!

Hade tänkt och skapa en texteditor mest i inlärningssyfte, jag har lyckats pula ihop nått Notepad liknande genom några exempel. Nu skulle jag vilja implementera lite tjusig "syntax highlightning" (hur man nu säger det på svenska). Jag inser att detta kommer bli ganska så omfattande och knepigt och ro i hamn på något bra sätt, därför tycker jag att någon borde ha haft problemet tidigare och pulat ihop en klass för detta. Har ett program som heter nedit och som har en bra sådan här funktion, men det är skrivet i C och passar därför inte riktigt.

Kanske finns det någon inbyggd funktionalitet rätt i KDE? Jag kör nämligen Slackware och KDE.

Så, om någon vet någon bra klass för detta, eller nått program som har en klass för detta och som är släppt som Open-Source - så vore det bra.
I värsta fall får det också gå bra med information och artiklar i ämnet, så att jag klarar av att pula ihop nått av egen kraft.

Ps. Läste om detta i en tidigare tråd här på wF, men då var det specifikt för Borland. Och det hjälper ju inte mig.

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Syntax highlightning kan man kalla t.ex. färgkodning eller syntax-framhävning på svenska.

Du kan ju alltid ladda hem Kylix. Det är ju gratis för open source-utvecklare. Då finns det färdiga komponenter att använda.

Jag skulle rekommendera att försöka göra detta själv. Det kan vara ett ganska roligt projekt. I Linux vet jag inte hur det fungerar, men i Windows finns det en klass som man kan använda för färger (RichEdit). Använder man den så slipper man skapa en egen edit-kontroll. Då behöver man bara ställa in rätt färg när en tangent trycks ned, genom att kontrollera texten där markören står. Man får se till att optimera koden, eftersom koden körs för varje tangent och kan sega ned allt totalt om den är dåligt skriven.

Hoppas detta gav dig något. Jag har provat på färgkodning ett antal gånger.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kylix är ju en Pascal-IDE/kompilator, så frågan är om det ger så mycket... ;)

Men i övrigt ligger det en del i det som Swey säger. Det är ju något API mot X och KDE som du bör kika på.

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jo, men det kommer snart i en C++-version :)

Tack Swey,
jag gjorde så att jag letade fram källkoden för kwrite (för er som inte kört det - notepad under KDE, med storhetsvansinne :)), den har syntax-framhävning och all kod för den är samlad i en klass (vad jag kan förstå hittils iaf).
Jag tror jag lär mig av den och sedan antningen skriver om den så att den passar mig eller skriver en helt ny med det som jag lärt mig från den.

Med detta så säger jag inte att vi måste lägga ner pratet i denna tråden, det är ju ett ganska så intressant ämne!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ja du får gärna fortsätta diskussionen om hur du löser det, varteftersom :)

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Kan du inte använda en Richedit kontroll ? Finns den i Linux-varianten ?

PeW: Japp, menade dock mer om någon visste någon bra klass. Jag skall hålla er uppdaterade. Räkna också med att jag kommer med fler dumma frågor när jag sätter igång på allvar med programmet :)

Beatbox: Ingen aning, för jag vet ärligt talat inte vad Richedit är för någonting.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)