NidjerMedlem sedan nov. 200126 inlägg Hejsan jag är mycket nu inom detta och undrar en sak.
Jag tänkte att jag skulle göra ett program där man kan välja att använda + - * eller / med 2 tal. men förstår inte riktigt hur jag skall göra för att kunna välja om man vill använda + - osv.
Här är iaf koden
// ett enkelt c++ program
# include <iostream.h>
main()
{
int tal1, tal2, tecken, produkt;
cin >> tal1;
cin >> tal2;
cin >> tecken; // ett + - * eller / tecken
produkt = tal1 tecken tal2;
cout << "Summan av " << tal1 << " och " << tal2 << " är " << produkt;
cin >> produkt;
}
Där det står tecken tänkte jag att + minus tecknet skulle komma in. Men förstår nu att man inte kan göra på det sättet som jag tänkt
tack på förhand Andreas
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Du får helt enkelt identifiera teckenkoden för att styra vilken operator du ska använda. Hex för * är 0x2a, hex för + är 0x2b, hex för - är 0x2d och för / 0x2f :)
NidjerMedlem sedan nov. 200126 inlägg ok fattar vad du menar men inte hur jag gör det. Är typ det första programmet jag gör i c++ men får väll försöka pilla lite med det.
tack för hjälpen PeW
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det jag skrev är generellt och inte typiskt för c++, ;)
Isf är det mer c-style än c++...
Kan du visa med någe exempel PeW? :q
Fattar vad du menar men inte hur det ska se ut.
/Grodan :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Exempel:
#include<iostream>
//////////////////////////////////////////
// DEMO AV TECKENINLÄSNING
int main(){
char val = '.';
while(val!='\x40'){ //avsluta med kanelbulle
std::cin >> val;
switch(val){
case '\x2B' : std::cout << "PLUS\n";
break;
case '\x2D' : std::cout << "MINUS\n";
break;
case '\x2A' : std::cout << "MULTIPLIKATION\n";
break;
case '\x2F' : std::cout << "DIVISION\n";
}
}
return 0;
}
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Pew: Finns det någon anledning till att du skriver teckenkoderna hexadecimalt?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Njäe... skulle ju visa hur det funkade juh! :birp
Men Ok, man kan ju annars läsa in som int och ta värdet på tecknet som identifikation ist... eller omvandla char-siffor till int genom -'0' för att få det i samma inmatningssekvens som talen man vill jobba med. I en enda kedja mao ;)
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Eller helt enkelt skriva case '*':, case '/': osv.. :)