webForumDet fria alternativet

funkar spelen?

3 svar · 326 visningar · startad av jompa

jompaMedlem sedan dec. 2000112 inlägg

jag har skrivit några spel i c++ med djgpp och rhide och de funkar bra på min dator (AMD 900, 256 RAM, winME) men inte i skolan (P4 1,5 MHz, 256 RAM, win2000) varför?
funkar de för er?
spelen finns att hämta här
de heter :
kill.zip
2psnake.zip
spsnake.exe

tack

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

DJGPP-spel fungerar tyvärr inte alls på Windows NT eller Windows 2000. Windows XP ska de dock fungera på. Av någon anledning fungerade inte någon av spelen för mig. Samtliga gav General Protection Fault när de skulle börja.

Vill du skriva spel som ska fungera på Windows NT/2000 bör du använda DirectX. Spelen kan fungera på Windows XP om de skrivs i DJGPP.

(Konstigt, zip-filerna var tomma när jag klickade på dem, men hade innehåll när jag sparade dem på hårddisken.)

puhbjörnMedlem sedan juni 2001370 inlägg

Inget av dem funkar hos mig, kör XP.
Jag vet inte säker men har för mig att program skrivna med DJGPP behöver speciella drivrutiner eller något liknande.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kollade som hastigast på källkoden... (den var lååååång, bättre att dela upp den i fler filer ;) ) och såg att det vimlade av ASM kommandon... jag skulle tro att ett NT-system inte gärna släpper kontrollen lika lättvindligt som ett DOS baserat win9x, men i övrigt bör det gå att få det att funka även i NT-miljö. (har själv lekt med en del ASM slingor som laddar paletter från grafikkortet och de funkade i NT ).
Så förmodligen beror det på några lajbans specialgrunkor i DJGPP för win9x...

Tips -> kolla hur samma grejer ser ut i NT-versionen.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)