ChavezMedlem sedan maj 20001 297 inlägg
Hej!
Har gett mig *** på att jag skall lära mig C++ på riktigt nu. Kan den mesta syntaxen sen innan. Nu behöver jag mer lära mig om GUI programmering - Under Linux.
1. Vilket bibliotek är vanligast/bäst? Gt?
2. Tutotials på ämnet?
3. Hur komplierar/länkar man ihop allt? Körde Kdevelop men fick det inte och funka, saknades en configure fil .. egentligen vill jag nog göra det helt själv i en texteditor.
Hmm .. vi kör på det, får komma med fler frågor sedan :)
Tack på förhand!
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg
Få se nu... Kylix (linux-version av Borland C++ Builder) skulle jag rekommendera. Jag är inte så insatt i linux-världen men jag har jobbat en hel del med Builder för Windowsmiljön. Någon annan som har nått bra tips ?
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Kylix är ju faktiskt inte en version av C++ Builder, utan av Delphi...
Det finns ett visuellt verktyg för GUI-skapande med GTK, som heter Glade. Det borde följa med de flesta distarna. Men hur som helst, kika på antingen QT (det toolkit som KDE använde) eller GTK (GIMP/GNOME:s favorit).
Jaha... då får jag be så mycket om ursäkt. Jag fick för mig att det va Builder som dom konverterat.
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Du är förlåten, min son. ;)
Ohhh, du store Linux-gud ! :-)
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg
Borland har alltid prioriterat Delphi över C++ Builder. C++ Builder för Linux kommer, men inte än på ett tag. C++ Builder 6 kom nästan ett år efter Delphi 6.
jtMedlem sedan juni 2000326 inlägg
Tror Borland är håller på med en C++Builder version för Linux, tror dom skulle visa den på "Borland Conference" i maj.
ChavezMedlem sedan maj 20001 297 inlägg
Jag tror jag kommer använda mig av Qt designer / Kdevelop sen när jag fått Kdevelop och uppföra sig som jag vill.
Någon som har några bra tutorials rörande GUI programmering? Sökt runt lite, men hittar mest tutorials som handlar om "standard C++".