webForumDet fria alternativet

C#

4 svar · 571 visningar · startad av svampträsk

svampträskMedlem sedan juni 200070 inlägg

Hejsan!

Jag har börjat programmera i C# lite smått, och har ett stort problem. Programmen som jag gör går inte att köra på andra datorer! Jag får ett mycket skumt felmedelande så fort jag försöker att exekvera mitt program.
Jag trodde att man inte behövde runtimefiler till C# program, speciellt som mitt program bara använder en enkel form.
Vad gör jag för fel?

BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg

.NET CLR (Common Languegae Runtime) måste vara installerad på de maskiner du ska köra på. Den finns att ladda ner hos Microsoft.

// BeatBox

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Nej, det ska inte behövas installera något om du ser till att kompilera till native kod.

/T

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Måste rätta mig själv lite.
Tänkte på C++ eftersom vi är i det forumet.
I dagsläget kan man bara kompilera C++ program till native, unmanaged kod i Visual Studio.Net. Detta för att man ska kunna fortsätta med gamla C++ projekt.
Alla andra prigrammeringsspråk (i dagsläget 22 har jag hört) kräver CLR runtime.

Denna kan man skicka med i installationsprogrammet. Filen i sig heter dotnetfx.exe all info finns på MSDN.
För att distribuera denna, så krävs ju då att man har en "riktig" Visual Studio.Net, där man skapar installationsfilerna.

Kravet är dock minst Windows 98 och IE 5.1

/T

svampträskMedlem sedan juni 200070 inlägg

ska prova...
tack för hjälpen!

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb