webForumDet fria alternativet

Vägval

7 svar · 460 visningar · startad av Bratte

BratteMedlem sedan feb. 200240 inlägg

Jag skulle behöva lite goda råd om hur jag skall utveckla mina programmeringskunskaper; så att jag kan producera snygga och avancerade applikationer. Jag har grundkunskaperna inom C++ och objektorientering. Jag har en del kunskaper inom MFC, är detta något som jag bör bygga vidare på? Jag har börjat studera DirectX lite, är det bra? Är Visual Studio .NET eller C# något som jag bör förkovra mig i? Om det är någon som har några goda råd eller förslag på bra litteratur så vore jag mycket tacksam.

Simon

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag tror att jag kan råda dig! :stud
Språket är aldrig det väsentliga, det viktigaste är att ha något att säga:
Som intresserar mottagaren.
som hjälper och lyfter andra.
För att kunna kommunicera vettigt är det viktigt att kunna något gemensamt språkbruk.
Jag rekomenderar studier i OSS / UML.
På sikt kommer rätt riggad UML att kunna skapa det man kan idag med lägre språk.
Fundera på dina mål och kom tillbaka med dem.
Jag tycker att din fråga är berättigad.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håller med föregående skribent :)

OOP design och UML är långt framme och behärskar man det har man istort sett de flesta OOP språken mer eller mindre gratis. + att det som sagt kommer (och har redan utvecklats) verktyg som gör programkod av UML... som t.ex Rational Rose. Läste i nån elektronikblaska att även realtidslösningar mot chipsen numera är en baggis för UML-verktygen (VHDL m.m). På högskolornas OOP kurser är det ju t.ex mer viktigt att kunna designa sina lösningar rätt från början än att hacka kod om och om igen till fingrarna blöder, även om det momentet behövs det med så är det som sagt inte lika prioriterat.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Den senaste boken som jag läser heter OOS / UML är på svenska och riktigt bra. (Studentlitteratur) Bra med svenska termer när man skall förklar för dom andra!
(fel i ovanstående inlägg av mig)
Om du tycker att detta är rätt väg! Kommentera
Jag har försökt dra igåmg något liknande tidigare men det tycks vara roligare att knappa än att veta vart man ska.
Vad du än vill göra är annars Databaser nyckel till allt (nästan)
Så en grundläggande kunskap om normalisering skulle skapa dig en bra grund att stå på oavsett språk för själva koddelen.
Även här gäller Hör av dig.
Denna tråd borde då flyttas till Programering. :r

Jag går sista året på ingenjörsutbildningen(120p) så jag har väl lite kunskap om datastrukturer, algoritmer och databaser. Men ändå känns det som att det fattas en hel del. De program som jag har lyckats producera är ganska simpla, och jag skulle vilja "hotta" upp mina kunskaper. Kunskap om att programera spel och andra avancerade program.
(ett stickspår) All min programering har i princip utgått från C++, finns det anledning att lära sig JAVA?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Om du nu går sista året på ett 120p program borde du ju ha möjligheter att söka på kurser som programutveckling, OOP-design, grafik, m.m.. kolla på din högskolas kursutbud. (inom datateknik,datalogi,informatik etc). Programmeringskurserna inom olika program varierar ju beroende på inriktning inom programmet så det är ju inte säkert att de kurser du gått är riktigt jämförbara med hur det ser ut för t.ex dataloger.

Java är inte fel alls att lära sig, speciellt om man ska gå till botten med OOP. I övrigt är det ju som så att man skaffar sig baskunskaperna på högskolan och sen befäster man dessa genom att analysera, designa och sen koda IRL. Ingen normal människa går väl in på en högskola som zero och sen efter 3-4 år automatiskt kan titulera sig som en stjärnprogrammerare ;)

Men speciellt inom spelprogrammering är det viktigt att göra en bra analys och en superb design av problemlösningarna... ingen seriös spelprogrammerare sätter sig bara och kodar rätt upp och ned. Då blir det ju nästintill omöjligt att vidareutveckla, dela med sig, återanvända kod m.m....

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Snygga och avancerade program?

Om man ska utveckla sina programmeringskunskaper, så är det nog OOP man ska förkovra sig i först och främst. UML tillhör ju designfasen, och skall vara avklarad innan programmeringen sätter i gång.

Mitt råd är följande:

Ska du skapa Windowsprogram, lär dig WIN32 API, antingen via MFC eller Borlands VCL.

Ska du göra grafikintensiva (eller multimedia intensiva)program eller spel, lär dig DirectX och/eller OpenGL.

Är det avancerade saker (vad det nu innebär för din del) så kan det vara COM/COM+ och ett allmänt modultänkade och modulskapande som du ska kika på.

Är det hårdvarunära, så ska du kika in på VxD mm., och systemnära programmering.

Inom högskole/universitetsvärlden så är det ju först och främst teorier och datamodeller som behandlas, väldigt lite ren praktisk programmering. Detta får man lära sig den hårda vägen genom att skriva program och åter program...

/T

Nån som vet nån bra bok om man vill lära sig Java snabbt, om man redan kan grunderna för programmering?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)