webForumDet fria alternativet

Literaur och vektorer

C/C++ur C/C++

3 svar · 432 visningar · startad av jerry_beach

jerry_beachMedlem sedan apr. 200147 inlägg

När jag gick i gymnasiet gick jag en kurs i C++ programmering. Kursen var egentligen en kurs i C programmering eftersom vi inte alls tog upp klasser och de enda objekt vi använde var nog cout och cin.
På sistone har jag flummat runt lite med ASP som, enligt mig, är ett alldeles för slappt språk. Men det gjorde mig mer intresserad av programmering. Så jag lånade en bok av en kompis och började plöja igenom den. Jag har bara kommit till sidan 80 eller nåt sånt, men jag är djupt imponerad av författaren och översättarna. Boken förklarar verkligen grundläggande och är relativt lättläst. Den kan möjligtvis vara aningen svår för nybörjaren, men inte nödvändigtvis.
Den bok jag jag syftar på är Stephen Pratas "C++ Programmering". En mycket bra bok som jag varmt kan rekommendera!

Nu hade jag faktiskt en liten fråga också :)

Är vektor den svenska benämningen på en array? Eller är det helt skilda saker? Om inte, är en vektor en sorts array måhända?

------------------
"Den som bäddar vänder ofta liten tuva, om och om igen"

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Vektor är samma sak som array.

------------------
People might not remember what you said, or what you did, but they will always remember how you made them feel.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det finns däremot en klass som heter just vector, som fungerar som en array - men har en massa superfiffiga metoder att använda mot dina värden. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

nielsMedlem sedan juli 2000212 inlägg

En vector är en endimensionell array.

(Det kan vara lite olika för olika språks teminologier)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)