RezaMedlem sedan feb. 2001111 inlägg
Hur gör jag för att "stänga av" tex. Alt+Tab eller Ctrl+Alt+Del knapparna i Win 32 API?
Jag har provat att behandla WM_SYSKEYDOWN meddelande och även WM_KEYDOWN med GetAsyncKeyState() men det fungerar inte. Jag kör Win 2000.
------------------
Reza K
SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg
Det gör du inte.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
Det gör du inte.
Betyder detta att system message queue ”fångar upp” dessa tangentmeddelande och aldrig placerar dem i applikationens message queue? Gäller ”begränsningen” endast för NT/2000/XP eller också för Win 9x?
------------------
Reza K
[Redigerat av Reza den 01 feb 2002]
JonMedlem sedan juli 20011 126 inlägg
Hmm... Lite fulhack, kanske? så här kan man göra i VB. Samma API Hoppas jag verkligen ;)
http://abstractvb.com/code.asp?CID=141
Funkar inte i NT borde jag kanske tllägga...
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
[Redigerat av Jon den 01 feb 2002]
SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg
"Betyder detta att system message queue ”fångar upp” dessa tangentmeddelande och aldrig placerar dem i applikationens message queue?"
Japp. När du trycker ned Ctrl+Alt får du meddelanden, men när sedan Delete trycks ned får du inget. Jag gjorde ett snabbtest i VB.
Du kan säkert få reda på när Ctrl+Alt+Delete trycks ned på något sätt. VMWare visar ett meddelande när man gör det. Dock är det omöjligt att stänga av eller på något sätt hindra vad som sker, när man trycker Ctrl+Alt+Del (och Alt+Tab). Om det vore möjligt, skulle NT vara lika instabilt som Windows 9x. Det är ett skydd, inte en begränsning.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
Tack för alla svaren.
Dock är det omöjligt att stänga av eller på något sätt hindra vad som sker, när man trycker Ctrl+Alt+Del
Efter att ha letat på Internet ett tag, kom jag fram till att det är möjligt att ändra SAS (secure attention sequence) (som standard Ctrl+Alt+Del) genom att skriva och installera en ny GINA (Graphical Identification and Authentication ). Detta är dock en ”global” ändring som påverkar alla program, vilket inte var min mening.
Den intresserade läsaren kan söka efter ”GINA” och ”SAS” på MSDN.
------------------
Reza K
VirrdoMedlem sedan okt. 2001167 inlägg
Det går visst att "stänga av" CTRL + ALT + DEL !
Iaf med programmet "Windows Key Killer"
(ladda hem här http://home.plutonium.net/\~bjackson)
När man har programmet igång så går det helt enkelt inte att använda dem, om man nu har ställt in det...
------------------
Bambadam !@#
Tack Virrdo, men som nämndes ovan är operativsystemet NT/2000. Därför kommer inte ditt program att klara av detta.
------------------
Reza K
VirrdoMedlem sedan okt. 2001167 inlägg
Hmm fungerar på min brorsas dator som kör win2k... :\
(Kör själv XP, fungerar bra där också)
------------------
Bambadam !@#