NissemanMedlem sedan jan. 2000189 inlägg Jag behöver hjälp med att skriva ett program som under Windows 2000 ska kunna skicka data till paralellporten medans det ligger i bakgrunden.
Jag har fått rådet att använda programmet port95nt (finns att hitta på google) vilket har ett källkodsexempel för Visual C++.
Jag kan tyvärr inte så mycket c++ och har inte lyckats med något program med fönster ännu så jag skulle behöva ganska grundlig hjälp.
Här finns lite mer info om min konstruktion: http://www.geocities.com/nilsh.geo/dator/dioder.htm
BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg Så länge du är i DOS, 95, 98 så kan du "prata" direkt med porten. I NT och 2000 så kan man inte göra det. Kolla i MSDN efter "OpenDevice" eller nått exempel där dom visar hur man gör.
// BeatBox
------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"
Sixten Landby
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Du behöver en "devicedriver" för att komma åt porten i 32 bitars läge (NT)
Det finns många olika sätt att lösa det på. Det finns ett antal färdiga att installera, är du "lurig" kan du göra en själv...
Det finns en utomordentligt bra bok om detta skriven av Karen Hazzah.
Några länkar:
www.lvr.com/parport.htm www.jungo.com
Sök, det finns massor
Microsoft har även een speciell SDK för att utveckla drivrutiner.
/T
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Nej då, du behöver ingen drivrutin för att använda parallellporten.
Det du kan göra är att öppna porten med CreateFile("LPT1", ...) och sedan skicka data med WriteFile(...). Sök på Internet efter exempel eller slå upp avsnittet Communications Resources i Platform SDK.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.