jockebMedlem sedan feb. 2001124 inlägg Jag undrar ifall det är någon som vet nån bra bok för Windowsprogrammering i C++. DVS hur man gör Windowsprogram med menyer mm. Helst på svenska. Jag har boken "Lär dig C++ på tre veckor" där dom inte tar upp något om windowsprogrammering.
------------------
jocke
RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg En bra API bok är Charles Petzold Programming Windows, boken är på engelska och har ISBN: 1-57231-995-X
Boken går igenom följande:
* The basics-input, output, dialog boxes
* An introduction to Unicode
* Graphics-drawing, text and fonts, bitmaps and metafiles
* The kernel and the printer
* Sound and music
* Dynamic-link libraries
* Multitasking and multithreading
* The Multiple-Document Interface
* Programming for the Internet and intranets
En annan bok är ”Lär dig Visual C++ 6 på 3 veckor”, den är på svenska och har ISBN: 91-636-0520-1
Ur innehållet:
* Lär dig använda Visual C++ utvecklingsmiljö för att snabbt skapa applikationer
* Bemästra Windows kontroller
* Arbeta med Microsoft Foundation Classes
* Lär dig bygga dina egna klasser och moduler
* Skapa och utveckla egna ActiveX-kontroller
* Använd multimedia som ljud och animering i dina program
* Utveckla effektiva databas applikationer med ActiveX Data Objects(ADO), OLE DB och ODBC
* Upptäck enkel och kraftfull Internet programmering
------------------
Reza K
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Visual C++ 6 på 3 veckor är ju helt instyrd på Visual C++ och den tar mer upp grunderna i c++ än ger en dykning i API anrop.
En annan bok som är mer generell och visar på hur man lajar med API:et + mycket mer med både c och c++ kod är "windows spelprogrammering för dummies". Kostar runt 22:- hos pagina och är visserligen inriktad på Direct-x programmering men de tar upp grunderna i mot win32 API och res-filer m.m....
Klart prisvärd även för dem som inte har Visual C++ :e
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 26 dec 2001]
Som 'Resa' tipsar om, Petzold är ju lite av bibeln, helt enkelt ett måste. Trots att den är fet nog att ta upp halva bokhyllan är den bra rätt igenom, något som är ovanligt för amerikansk blaj-litteratur.
Två andra verkligt bra böcker är skrivna av Jeffrey Richter:
- "Advanced Windows"
- "Programming Server-Side Applications for Microsoft Windows 2000"
Dessa böcker är mer om multi-trådad programmering, synkronisering, exceptionhantering etc. (inte om grafik)
wmasterMedlem sedan dec. 2001349 inlägg Jag har också Lär dig C++ på tre veckor!
Ehum..har du Msn Messenger eller något?
Skulle nämligen vilja ha någon att diskutera lättare C++ frågor med...
------------------
::Alla avskyr mig för att jag är så allmänt omtyckt::
jockebMedlem sedan feb. 2001124 inlägg Jag har boken men har inte haft tid att läsa ut den ännu. Det kanske är något som jag kan svara på ändå. Min msm: joakim_berglund@hotmail.com
------------------
jocke