webForumDet fria alternativet

(*pointer).tmp vs pointer->tmp

6 svar · 326 visningar · startad av fnolis

fnolisMedlem sedan sep. 200162 inlägg

Någon som vet hastighetsskilnaden på detta?

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Om man använder (*pointer).tmp... kommer verkligen "->" operatorn att anropas om den är övelagrad i klassen ? Någon som vet ?

// BeatBox

-X-Medlem sedan okt. 20011 inlägg

Samma hastighet.

JimmyPalmMedlem sedan nov. 200114 inlägg

Anledningen till att det är samma hastighet är att:

pPointer-\>GetAge();

"översätts" till:

(\*pPointer).GetAge();

av kompilatorn när du kompilera koden. Anledningen till att man skriver -> är att det skall vara "lättare" att förstå sig på.

Således kommer båda att resultera i samma kod och därmed samma exekveringshastighet.

Lycka till!

JimmyPalmMedlem sedan nov. 200114 inlägg

När det gäller frågeställningen om operatorn -> kommer att kallas på om man överlagra den, så finns det ett svar som jag skulle vilja ge.

UNDVIK detta!!! Om du vill överlagra operator -> så måste du vara en duktig programmerare på IDL programmering (som är ett script-språk som man kan använda sig av för att skapa kod som flera olika programmeringsspråk kan förstå).

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Inte för att jag har tänkt överlagra "->"-operatorn, men av ren nyfikenhet, varför är det just IDL man måste tänka på om man gör så?

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Iterface Description Language står det för och jag jobbar med det varje dag. Interfacebeskrivningar i COM brukar ju vara i IDL format.

Angående "->" operatorn så kan det ju vara så att man vill göra nått speciellt innan t ex en funktion anropas och jag förstår inte riktigt kopplingen till IDL.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)