webForumDet fria alternativet

header?

6 svar · 420 visningar · startad av Gaski

GaskiMedlem sedan juni 2000325 inlägg

I PHP har man en funktion som heter header(), den kan ge olika typer av header information som t.ex. Content-Type om man vill att den ska t.ex. skriva ut en WAP sida.

Hur gör man detta i C++? Finns det nåon bra exempelkod?

------------------
<A HREF="http://www.gaski.net" TARGET=_blank>Datorer är inte smarta, de bara tror att de är det.</A>

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Varför skulle du vilja skriva CGI-script i C++? ;)

Men men... Headers är helt vanliga textsträngar, som kan skrivas med printf() (eller cout, puts osv. osv.), men (som du förmodligen redan vet) så måste man skriva ut headers innan allt det andra börjar. Man signalerar att "nu kommer det inga fler headers" med \n\n (två radbrytningar). Ett litet exempel:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
printf("Content-type: text/html\n");
printf("Ett-Exempel-Till: 1\n\n"); // Här var det slut på headers.

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

[Redigerat av Muzzafarath den 18 nov 2001]

[Redigerat av Muzzafarath den 19 nov 2001]

Är det inte så att man kan ha massa c++ kod med i filen. Plus att det är en exe fil så man slipper ha massa CGI skit med på servern. Det jag hade tänkt att göra var att hämta info från en sida och göra om den så att den kan visas som en wap sida, är inte det möjligt om man bygger in en slags webläsare i programmet?

------------------
<A HREF="http://www.gaski.net" TARGET=_blank>Datorer är inte smarta, de bara tror att de är det.</A>

Det jag hade tänkt att göra var att hämta info från en sida och göra om den så att den kan visas som en wap sida, är inte det möjligt om man bygger in en slags webläsare i programmet?

Det är säkert möjligt, men jag tror faktiskt inte att C++ är lämpat för att göra nåt sånt. Jag menar, stränghantering är ju otroligt mycket enklare i t.ex. PHP och Perl.

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

Men det är inte särskilt enkelt att hämta en sidas innehåll till ett PHP script, eller? Jag har aldrig sett att man kan det...

------------------

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Plus att det är en exe fil så man slipper ha massa CGI skit med på servern.
Ett CGI-"script" (eller CGI-program som den mer korrekta benämningen är) kan mycket väl vara kompilerat ner till en exe-fil. Skillnaden mot exempelvis Perl eller PHP är att exe-filer måste starta egna processer, eftersom de inte kan köras som moduler av webbservern, vilket scripttolkar kan.

Men det är inte särskilt enkelt att hämta en sidas innehåll till ett PHP script, eller?
"Hämta", hur då? Pratar du om en lokal fil eller en sida från webben eller från en ftp-server så kan du använda fopen.

med \n\n (två mellanslag)
Ahem. Mellanslagen har förändrats sen sist jag kollade, i sådana fall ;) :e

------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind

[Redigerat av spango den 18 nov 2001]

Ahem. Mellanslagen har förändrats sen sist jag kollade, i sådana fall

Japp :e

------------------

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb