Hur gör jag för att konvertera en char till en int? :q
Jag har provat med atoi(); och att casta... Men inget av det går.
När jag försöker använda atoi(); klagar kompilatorn på att funktionen inte finns. Biblioteket som den ligger i är väl stdlib.h?
------------------
---
/* LilleSkutt */
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg atoi() konverterar en nullterminerad sträng till en int. En char är faktiskt något helt annat. atoi() är deklarerad enligt nedan:
int atoi(const char *);
Det innebär att den tar inte en char som argument, den tar en pekare till en char. Denna pekare ska peka på första tecknet i en nullterminerad sträng.
OK, men hur konverterar jag då en char till en int? Går det inte?
-redigerat-
Så här kanske? :)
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
int i;
char[2] c;
cin.getline(c, 2);
i = atoi(c);
:q
------------------
---
/* LilleSkutt */
[Redigerat av LilleSkutt den 01 okt 2001]
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Eller kanske såhär:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">int i;
char c[2];
cin >> c[0];
c[1] = '\0'; // För att nullterminera strängen
i = atoi(c);
[Redigerat av UlfT den 02 okt 2001]
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg <font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
char foo;
cin >> foo;
int bar = c - '0';
Funkar dock inte på system med EBCDIC, har jag för mig ;)
------------------
And remember, when you look into the pit, the pit looks back into you. /Anonymous INTERCAL hacker
Ok, tack för era förslag, nu har jag fått allt att funka, utom en grej.
Jag använde mig av cin.getline(inStr, 10); för att endast läsa de 10 första tecknen som användaren skrev in, och det gick jättebra. När jag använda Borlands kompilator. Men nu när jag använder Dev-C++ funkar det inte, den hittar inte funktionen. Finns det något sätt att göra likadant när man använder Dev-C++?
------------------
---
/* LilleSkutt */