Hur infogar man bilder till ett c++ dokument??
Sen finns det ngt liknande för att skapa tabeller, typ liknande html dokumentens tableller?
5 svar · 437 visningar · startad av RDL
Hur infogar man bilder till ett c++ dokument??
Sen finns det ngt liknande för att skapa tabeller, typ liknande html dokumentens tableller?
Öh... vaddå c++ dokument?
Det är ju inte "dokument" du skapar utan körbara filer, till skillnad mot HTML som är ett "formateringsspråk" och inget programmeringsspråk. Men för att infoga bilder på din programyta som du skapat i c++ så beror det till stor del i vilket sammanhang du tänkt dig. (Windows, DOS, *nix ...) eftersom c++ liksom pascal, asm m.m. i sig inte kan infoga något utan man utnyttjar det API det är frågan om.
Men det brukliga är iaf att man ritar upp det man vill visa på skärmen i en buffert som sen kopieras in på den yta som ritas ut på skärmen. Men sen exakt hur det sker är som sagt beroende på gränssnittet.
En bild är egentligen inget annat än en matris bestående av värden som hämtas ur en palett och det är på den nivån man programmerar in en bild i c/c++.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
aha... oj.. :o
Men finns det ngt formateringsspråk som man kan använda till c++, så att jag har funktionerna i c++ och gränssnittet i ngt annat språk?
Men finns det ngt formateringsspråk
Du är nog fortfarande ute och cyklar. Du kan ta hjälp av olika klassbibliotek etc för att få in bilder i de program som du skapar med C++. Hur du gör beror helt på vilken miljö och vilket klassbibliotek du använder. Programmerar du i Windows-miljö rekommenderar jag dig att kolla http://msdn.microsoft.com/default.asp . I Linux har du flera olika klassbibliotek att välja mellan. Ett populärt är Qt. KDE baseras i hög grad på det klassbiblioteket. Det följer med de flesta linux-distributionerna.
hm.. tror jag börjar fatta.. måste nog ta och lära mig att programera i open GL..
Tycker att du först och främst ska lära dig c/c++ innan du ger dig i kast med OpenGl. För att infoga en bild behöver du inte OpenGl med sina egenheter, utan du kan hålla dig till WinAPI eller motsvarande beroende på OS. Det finns massor av info att checka av i form av källkoder till spel m.m.. kolla in http://www.gamedev.net/reference/ t.ex...
------------------
Ancilla, face mea laganum!