webForumDet fria alternativet

kan någon hjälpa mig med detta..??

C/C++

6 svar · 422 visningar · startad av alfalfa

Medlem sedan sep. 20017 inlägg
Frågan#1

Kan någon hjälpa mig med ett program som ska "agera" som en bank...men ska kunna skapa och ta bort konton. Kontonen ska kunna hantera ränta, kredit, använd kredit. Man ska kunna göra "uttag och insättning" på kontot...

är det någon som känner att den skulle kunna hjälpa mig med detta så skriv såfort som möjligt!!//Johan

------------------
...even God retire...

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Typisk skoluppgift... Lime, kan du dra checklistan igen för lösande av projekt?

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

skoluppgift eller inte, jag behöver hjälp med progget!!

------------------
...even God retire...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Uppgiften är lite väl stor för att någon ska skicka in en snabb lösning på den. Allmänt kan sägas att ett bra sätt att angripa problemet, det är att bryta ner det i små beståndsdelar som var och en för sig är lätta att lösa. Sedan får du räkna ut resten själv.

Medlem sedan juni 2000841 inlägg

Använd en länkad lista som databas, och gör lite schyssta metoder (ränta/insättning/uttag mm) som jobbar mot den..

------------------
ps » Email » URL

Gör en implementation av en mycket enkel bank med kunder, konton och kontoslag. Basklassen Kunder har den deriverade klassen Konto som i sin tur har basklassen KontoSlag. Låt exempelvis klassen Kund innehålla identifikation för kunden, någon enkel form av personnummer och namn, klassen Konto innehålla kontonummer och saldo och klassen KontoSlag datum och räntesats. Implementera en funktion skrivUt i klassen Kund som skriver ut data för en instans i denna klass och definiera egna funktioner skrivUt i de deriverade klasserna som skriver ut data för instanser av dessa klasser. En kund skall kunna ta ut samt sätta in pengar på befintligt konto. Kunden ska även kunna skapa och avsluta ett konto

det här är en beskrivning som jag har fått av en kille, men somnjag inte förstår så mycket av...
är det ingen av er som kan hjälpa igång mig iaf!?!
//Johan

------------------
...even God retire...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Beskrivningen du har fått är en verbal beskrivning av klasser och deras platser i en arvshierarki samt aggregatrelationer. Dessutom beskrivs vilka metoder och egenskaper som ska finnas i klasserna. Jag föreslår att du tar fram ett papper och skissar upp arvs- och aggregatrelationer. Då borde du få en bättre överblick. Då kanske det klarnar.

Den där killen förresten, han råkade inte händelsevis vara din lärare i C++-programmering? ;)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)