Typisk skoluppgift... Lime, kan du dra checklistan igen för lösande av projekt?
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
6 svar · 422 visningar · startad av alfalfa
Kan någon hjälpa mig med ett program som ska "agera" som en bank...men ska kunna skapa och ta bort konton. Kontonen ska kunna hantera ränta, kredit, använd kredit. Man ska kunna göra "uttag och insättning" på kontot...
är det någon som känner att den skulle kunna hjälpa mig med detta så skriv såfort som möjligt!!//Johan
------------------
...even God retire...
Typisk skoluppgift... Lime, kan du dra checklistan igen för lösande av projekt?
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Uppgiften är lite väl stor för att någon ska skicka in en snabb lösning på den. Allmänt kan sägas att ett bra sätt att angripa problemet, det är att bryta ner det i små beståndsdelar som var och en för sig är lätta att lösa. Sedan får du räkna ut resten själv.
Gör en implementation av en mycket enkel bank med kunder, konton och kontoslag. Basklassen Kunder har den deriverade klassen Konto som i sin tur har basklassen KontoSlag. Låt exempelvis klassen Kund innehålla identifikation för kunden, någon enkel form av personnummer och namn, klassen Konto innehålla kontonummer och saldo och klassen KontoSlag datum och räntesats. Implementera en funktion skrivUt i klassen Kund som skriver ut data för en instans i denna klass och definiera egna funktioner skrivUt i de deriverade klasserna som skriver ut data för instanser av dessa klasser. En kund skall kunna ta ut samt sätta in pengar på befintligt konto. Kunden ska även kunna skapa och avsluta ett konto
det här är en beskrivning som jag har fått av en kille, men somnjag inte förstår så mycket av...
är det ingen av er som kan hjälpa igång mig iaf!?!
//Johan
------------------
...even God retire...
Beskrivningen du har fått är en verbal beskrivning av klasser och deras platser i en arvshierarki samt aggregatrelationer. Dessutom beskrivs vilka metoder och egenskaper som ska finnas i klasserna. Jag föreslår att du tar fram ett papper och skissar upp arvs- och aggregatrelationer. Då borde du få en bättre överblick. Då kanske det klarnar.
Den där killen förresten, han råkade inte händelsevis vara din lärare i C++-programmering? ;)