webForumDet fria alternativet

cout (eller c++builder3) problem

6 svar · 390 visningar · startad av kvertes

kvertesMedlem sedan apr. 200128 inlägg

hej.
Har börjat använda C++builder 3 och skulle skriva in ett enkelt script:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
#include <iostream.h>

int main()
{
cout << "Hello World!\n";
return 0
}

jag skriver det under allt tjafs c++builder 3 lägger till automatiskt.
När jag kör programmet kommer inte Hello World! fram som det enligt mig borde, utan rutan som kommer fram är helt tom, ingenting visas. Inga felmeddelanden visas när jag kompilerar och håller på. Vad kan va fel?

fnolisMedlem sedan sep. 200162 inlägg

Prova att ta bort all autogenererad kod och lägg sedan till precis ovanför main:
using namespace std;

och ta bort .h på includen

ok, då får jag följande felmeddelande:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">[LinkerError] Unresolved external '_Form1' referenced from C:\PROGRAM\BORLAND\CBUILDER3\PROJECTS\PROJECT1.OBJ.
[LinkerError] Unresolved external 'TForm1::' referenced from C:\PROGRAM\BORLAND\CBUILDER3\PROJECTS\PROJECT1.OBJ.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det är nog så att den autogenererade koden var till för att ge dig ett GUI. TForm är för formulär. I VC++ kan man välja olika wizards för de program man vill skapa. Det du vill ha kallas i Visual Studio-miljön för "Console application". Kallas förmodligen för något liknande av Borland, kanske "Command Line application" eller något annat.

provade något som hette "Console Wizard". Där var det inte lika mycket inlagt från början. jag provade samma program både med det redan inlagda kvar och efter att ha tagit bort det. Båda gångerna resulterade i en exe fil som direkt när den kördes stängdes ner av sig själv.

jag har även provat att skriva in progget i en txt fil som jag döpt om till .cpp och sen kört genom dos promt med hjälp av "bcc32 hello.cpp" vilket också resulterar i en exe fil men även denna stängs ner direkt efter jag kör den...vad kan va fel nu?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kör du ett konsolprogram bör du starta det från dos-prompten. Annars öppnar den en dos-prompt som bara "lever" under programmets exekvering. En sådan försvinner förstås ganska omgående.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Du skapar en "console application" för att få ren miljö utan GUI i BCB. För att få fönstret att stanna kvar när du kör ditt consoleprogram lägger du till <conio.h> som include så du kommer åt getch(). Den senare väntar på ett tecken från tangentbordet så programmet stannar sålunda tills du tryckt på en tangent då det avslutas.
Typ:

#include <iostream.h>
#include <conio.h>
int main()
  {
  cout << "Hello World!\n";
  getch();
  return 0
}

Tips:
Köp en schysst bok, t.ex Pratas "c++ programmering", så kommer du igenom den första fasen.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)