RozziMedlem sedan maj 200115 inlägg Hej
Jag har precis börjat lite smått med C++ (visual c++, har aldrig fattat skillnaden (kan nån förklara?)) men frågan är: Har jag börjat rätt. Det jag vill göra(när jag kan)är lite väl avancerade för en gröngöling :) ,är spel och annat nytto program. Var ska jag börja hur ska jag börja, och kanske en bok som är bra för nybörjare. Och några bra kom-igång-tips.
Tack i förhand.
Rozzi
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Till en början tycker jag att du ska vandra till bokhandeln. En i mitt tycke bra bok är "C++ programmering" av Prata. Men det finns andra böcker, du kanske kan låna några på bibblan först för att hitta en som passar dig.
Sen är det inte fel att ladda hem lite lättare program med källkod för att kolla hur de är gjorda. Finns massor av siter med sånt. För lite mer övningar kan du ju ladda hem labbar & tentor med facit från högskolorna.
Det som kanske är mest viktigt är att inte sätta kraven för högt till en början. Mao så kan det ta ett tag innan du kan göra grafik och spel.
Men trägen vinner... :)
Man lär sig inte programmering endast genom att läsa en bok, utan lek dig fram och kolla på källkoder till andras program.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
RozziMedlem sedan maj 200115 inlägg OK tack för hjälpen PeW!
Men du kan inte hänvisa tilll några sajter där jag kan få tag på övningar och källkoder?
Och kan du (eller någon annan)även förklara detta.
Vad är det för skillnad på dom olika c++ program som finns? Är någon bättre än den andra? Vilken är bäst för en nybörjare som mig?
Tack i förhand
Rozzi
[Redigerat av Rozzi den 02 jun 2001]
[Redigerat av Rozzi den 02 jun 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En FAQ
C-programmering KTH och på MdH.
Div programkoder finns på http://www.programmersheaven.com/ och http://www.thefreecountry.com/developercity/freelib.html men genom http://www.google.com kan du hitta betydligt fler.
>> "Vad är det för skillnad på dom olika c++ program som finns? "
Det finns lika stor skillnad som det finns olika problem att lösa så det är omöjlig ge ett kortfattat svar. Det ger sig när du väl sitter med din bok och kompilerar ;)
------------------
RozziMedlem sedan maj 200115 inlägg Tack då får jag väl börja "progga" lite då och kolla. Tack för länkarna, och informationen.
Rozzi
Saxat ur er artikel om C++:
"Om du använder dig av Linux så följer GCC, Gnu C Compiler, troligtvis med och är färdig att användas. Denna kompilator används bland annat för att kompilera om själva kärnan i Linux. Dokumentationen finns i /usr/doc om du har kompilatorn."
Sagt och gjort. Hittar ingen dok. där. Kör Red Hat 6.2 med Kernel 2.2.14. Inget klander till artikelförfattaren eftersom artikeln ligger under rubriken PC.
Det som vore asbra att veta är hur jag kan köra världens minsta C++ - program med Linux:
#include <iostream.h>
main () {
cout << "Hello C++!";
}
skrevs i emacs. Går inte att kompilera. En filsökning ger vid handen att iostream.h ligger i nån underlig mapp. gcc - kommandot verkar inte fatta det. Hur gör ni gurus?
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
[Redigerat av Navegador den 13 jun 2001]
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Eftersom det är ett C++ program så skall du använda g++, gcc är för C program.
Spara filen med filändelsen .cpp och kompilera med g++ -o filnamn filnamn.cpp.
En enklare variant är att använda make, om källfilen heter foobar.cpp så skriver man:
make foobar
//GunnarD
------------------
If you can't convince them, confuse them.
Gunnars anvisningar klarade skivan. Har just gjort make och filen hello.cpp blev hello
Hur kör jag hello? Skrev hello vid prompten men inget händer.
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Pröva med ./hello
------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg PeW, då var vi tillbaka i diskussionen om Pratas bok! :)
Jag rekommenderar den inte, eftersom den är förbannat trög att ta sig igenom.....
Har hittills aldrig lyckats.....
------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!
[Redigerat av oelbal den 13 jun 2001]
Läser Lätt pocket om C++ programmering. Eftersom jag är hyfsad på Java så är den lite fånig i vissa stycken, men samtidigt väldigt pedagogisk, så what the heck. Går väl igenom den...
Alltså, det är Jesper Ek som skrivit.
------------------
Anfäkta och anamma
Navegador
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Jesper Ek = :OO
------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!
PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Då får vi väl skapa majoritet på bokfronten.. :e
Jag rekommenderar starkt Pratas bok. Den går igenom allt man kan tänkas behöva som nybörjare och går sen upp lite i svårhetsgrad.
En bok som _inte_ rekommenderas som nybörjarbok är The C++ Programming Language av Stroustrup... Man bör vara någorlunda insatt innan man ger sig på den. :)
------------------
- Erik Hellström -
- Datalogiprogrammet - MDH -
- http://3d.burken.nu -
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg oelbal >>
Japp! :)
Men smaken är ju som baken... jag kan hålla med om att prata-boken är något tung, men samtidigt är c++ ett tungt språk att lära sig och för mig fungerar prata-boken utmärkt, speciellt med tanke på alla exemplen med djupgående förklaringar. Att skumma igenom språket med en mindre förklarande bok ger mig nada. Tycker även att prata-boken fungerar fint som en mini-referens brevid datorn, när nåt gått snett :)
Har hitills inte sett en enda bok från Jesper Ek som inte varit irreterande barnslig, verkar mest som om han spottat ur sig allehanda böcker för att tjäna lite pengar. Men det var ju min personliga åsikt, förstås ;)
------------------
[Redigerat av PeW den 14 jun 2001]