webForumDet fria alternativet

Hittar inte Iostream

5 svar · 617 visningar · startad av Eam

EamMedlem sedan juni 200032 inlägg

När jag ska köra det skrivna programet i Borland turbo så hittar den inte iostream.h.

Koden ser ut så här i början #include <iostream.h>

Jag har inte gjort några inställningar med kompilator, vad ska jag göra??

------------------
Med vänliga hälsningar
Emil Norberg
www.dreamplay.nu

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Verkar som om länkningen inte fungerar. Har du installerat Turbo c++ enligt anvisningarna i readme filen? Annars kan du ju kolla i autoexec.bat (jag antar att det rör sig om win 9X ) så att "path" pekar på c:\TC xx\bin.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Grejen är att jag inte har någon readme fil, och programet ligger bara på 2,26 mb. Och jag har inte skrivit nått i Autoexe.bat, vad ska jag skriva, ligger i: C:\Borland\BCC55\Bin. Blir det SET PATCH=C:\Borland\BCC55\Bin Inte vet jag =)

------------------
Med vänliga hälsningar
Emil Norberg
www.dreamplay.nu

Har du laddat ned programmet från Borlands museum? Isf bör du kolla så att du fått med alla paketen. Jag har för mig att installations paketet Turbo 5.5 tar 4 st disketter i storlek (det var ett tag sen jag körde det). Det bör finnas en readme fil med i typ DISK_1 mappen, iaf.

Angående autoexec.bat så kan du öppna den genom kör/sysedit/autoexec.bat i windows eller C:>edit autoexec.bat i DOS läget. Där bör du hitta en rad med

path ... bla bla bla

Där skriver du allra sist ett ; och efter det C:\Borland\BCC55\Bin om det nu är din sökväg/katalog.
Då hittar systemet till de körbara filerna i bin katalogen. Möjligen behövs det fler miljövariabler så det bästa är att hitta den bortsprungna readmefilen och kolla där.

Om du har plats över på din hårddisk (35MB) kan du ju annars använda en annan mer modern IDE miljö... t.ex. Dev-c++ på:

http://www.bloodshed.net/

Som är en enkel men effektiv IDE + att den har mycket dokumentation med sig.

Å andra sidan heter väl inte Turbo c++ BCC55 utan TCC... ? Du har då troligen endast en del av en STOR kompilator... så om du inte hittar Readme är det inte så konstigt.

Saxat från kth:s anvisningar på Turbo C/C++ 4.5:

Observera att Turbo C/C++ skiljer på programfiler i C och i C++ genom deras ändelser. C-filer måste ha ändelsen .c medan filer i C++ får ändelsen .cpp. Du kommer att få konstiga fel vid kompileringen om du inte är uppmärksam på denna regel, eftersom fel kompilator, länkare och bibliotek kommer att användas.

Mao måste man vara lite nogrannare med Tcc än med Bcc..
------------------

[Redigerat av PeW den 29 mar 2001]

Har programet du nämnde det är i typ office miljö, men när jag kör programen avslutas dom direkt. Jag har nyss börjat så det ät superlätt kod, ser ut så här: (klassiken Hello world!)

#include <iostream.h>
int main()
{
cout << "Hello world \n"
Return 0;
}

tror den såg ut så,kan ha skrivit nått fel, men när jag kör programen som följer med kompilatorn så funkar dom, men inte mina =(

vad kan vara felet??

------------------
Med vänliga hälsningar
Emil Norberg
www.dreamplay.nu

Vilket program hade du?
Tcc eller Bcc?

Om du kan kompilera exempelfilerna med inte dina egna, så kan det ju vara en inställning nånstans under typ "Option" som behöver göras, det är nog inget fel på "path" iaf. Du kan ju testa att högerklicka på arbetsbladet och välja AppExpert el. TargetExpert.. men det beror lite på vilken kompilator du kör. Det kan varar lite rörigt i början med alla inställningar, men efter ett tag kan man inte vara utan dem ;)

Kodsnutten du hade här ovan är det ju inget fel på om den körs i DOS... jämför koden med hur exempelfilerna ser ut, tänkte närmast på "#include<>". Du kanske rent av ska skippa det där sista h:et och bara skriva #include<iostream>...

Kolla även igenom hjälpen under "compileroptions"... där brukar man kunna hitta många svar.

------------------

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)