KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Hmm har sett att det är smidigt att skirva i HEX isätllet för vanliga DEC-tal.... så hur ska jag göra för att konvertera en float till HEX format?
hade tänkt mig något enkelt liknande:
inte C utan C++ please :)
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
void tal2hex()
{
float tal;
cin>>tal;
?
?
?
cout << tal; //som nu är i hex
}
skulle vara bra om man kunde göra åt andra hållet oxå när en massa register i den signal-processor jag ska assemblera mot skrivs som HEX i simulatorn :(
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
[Redigerat av Klös den 17 nov 2000]
[Redigerat av Klös den 17 nov 2000]
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg HEX är bara för heltal. Det finns inget allmänt använt format för flytande hextal.
Det enda skälet till att använda HEX är att göra det enklare med bitmanipulationer.
Används som ett alternitiv för bitmaskar som inte finns i C. Ett annat användningsområde är hårdvarunära programmering.
------------------
Nätshoppar du med Igiro ? http://www.igiro.se/
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Jo men man kanske vill konvertera HEX till BIN, för att kontrollera att det står rätt till i registren, hur skulle jag göra det då?
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Kan inte förstå sista frågan. HEX är bara ett sätt att skriva en binar värde på ett sätt som är mera läsbart för en vanlig människa.
Det finns manipulatorer i C++ streams som gör att man kan skriv ut tal i decimalt, hexadecimalt eller oktalt format som passade heter dec,hex, och oct.
Det är bara att använda dessa för att få iostreams att skriva ut tal i rätt format.
------------------
Nätshoppar du med Igiro ? http://www.igiro.se/
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg det är lättare att skriva in ett värde eller läsa från ett register när man ser vilka bitar som är satta ( ett eller noll).
Exvis så kan man ta
imask=00000100001;
imask är ett register som petas i ofta :)
Vilket i simulatorn blir 0x21 i HEX ( konverterade för hand :( ) men jag vill se det binära ordet/talet eftersom varje bit har en viss funktion.
Blev det klarare så?
Och det är juuh så att jag skall bli elektroingenjör när jag blir stor och inte programmerare så jag vill inte tänka själv i C relaterade frågor ;)
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
[Redigerat av Klös den 28 nov 2000]