webForumDet fria alternativet

Skillnad mellan Visual C++ och Dev-C++

2 svar · 853 visningar · startad av Danielkun

DanielkunMedlem sedan maj 2003361 inlägg

Jag laddade hem Visual C++ Express 2005 (gratis versionen) från Microsofts hemsida och lade till Windows Platform SDK.

Det jag funderar över är varför simpla program skapade i Visual C++ inte funkar på andra datorer. Jag antar att .NET 2.0 behövs för att kunna köra program skapade i Visual C++ 2005?

Jag testade att skapa ett enkelt Win32 fönster och en "Hello World" i DOS prompten och båda fungerade inte på en nyinstallerad dator med endast XP SP2 installerad.

Så jag testade att ladda hem DEV-C++ och gjorde ett Win32 fönster och den fungerade utmärkt.

Vad är det för skillnad mellan dessa program?
Jag vill bygga program i C++ som ska fungera utan att man behöver .NET.
Finns det andra bättre alternativ som kanske Borland ?

Om man behöver .NET för att kunna köra program skapade i Visual C++ 2005, kan jag inte tänka mig att nån använder det?? Själv har jag inte haft någon anledning att lägga in .NET förrän nu.

Hur brukar "amatörer" göra enkla Win32 applikationer?
Sen undrar jag om kompabiliteten med Vista funkar bra med DEV-C++? (eller det kanske inte har nån betydelse?)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Danielkun skrev:

Jag testade att skapa ett enkelt Win32 fönster och en "Hello World" i DOS prompten och båda fungerade inte på en nyinstallerad dator med endast XP SP2 installerad.

Du kör Vista? Det är något knas med program kompilerade i VC++ under Vista som gör att de inte går att köra på icke-vistamaskiner, med eller utan VS. Kompilerar man samma program på en XP-holk går det fint däremot.

Sang-draxMedlem sedan juli 2002581 inlägg

Nej, det är så här att man måste kompilera med "static runtime library". Du hittar inställningarna i "linker options". Då kommer det att fungerar finfint på alla windowsdatorer.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)