sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Hej
Installerade för ett par dagar sedan Visual C++ Express och det ser ju ut att vara ett helt okey program att jobba i, i alla fall om man som jag är rätt ny på C++.
Jag har dock en fråga som jag inte har hittat något svar på. Jag har en massa Mysql-databaser som jag skulle vilja ha kopplade till ett par applikationer jag skissar på, små program jag hade tänkt att skriva i C++. Jag har dock inte hittat något enkelt sätt att koppla dessa databaser till Visual C++. Allt jag hittar i programmet är kopplingar till Microsoft SQL Server och till Access.
Så jag undrar nu om det går att få med även MySQL databaser i Visual C++ Express så att man kan jobba med dessa på ett lika enkelt sätt som man kan med Microsoft SQL Server och Access?
Anders
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg lunaMedlem sedan juli 2004181 inlägg I C/C++ måste du inkludera:
- libmysql.lib
- mysqlclient.lib
- ...samt tillhörande header-filer
Därefter måste du lägga till så att länkaren inkluderar de 2 externa biblioteken...
I menyn: Project->Properties.
Välj sedan: Configuration properties->Linker->Input
Lägg till libmysql.lib och libmysqlclient.lib i Additional Dependencies.
Minns inte på rak arm vart du hittar biblioteken, men en google borde göra susen.
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg Okey, tack. Skall ta och testa detta.
Vad jag var ute efter var det att kunna använda MySQL på ett enkelt sätt med hjälp av de databaskomponenter som finns i Toolboxen, precis som man kan göra med databas gjorda i Access och Microsoft SQL Server.
Funkar det efter det att man har gjort det du skrev?
lunaMedlem sedan juli 2004181 inlägg Jag vet dessvärre inte hur Access/MSSQL-komponenterna i fungerar Visual Studio, men en kvalificerad gissning är att MySQL inte fungerar på samma sätt.
sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg okey...
Tack för hjälpen i alla fall..
Anders