CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg
Har precis fått igång Glade i Ubuntu och jag måste säga att jag är otroligt positivt överaskad :) Har tidigare gillat hur lätt det är att göra GUI i Visual Studio och måste säga att Glade är nästan lika bra. Hade tänkt sätta igång med att göra lite enklare små program.
Har följt denna tutorial: http://www.writelinux.com/glade och med tidigare programmeringserfarenheter i bagaget borde det inte vara några problem att komma igång. Om någon här har andra lästips att rekommendera så mottages dessa varmt.
Hur fungerar det här med olika plattformar? Jag skrev kompilerarde en enklare applikation i C och gjorde ett grafiskt gränssnitt (Gnome). Detta fungerar naturligtvis bra på min burk, men vad krävs för att en annan användare ska kunna köra detta program? Räcker det med min bin fil eller behöver programmet kompileras om på den nya plattformen? Nu pratar jag endast om olika linux-distar.
Compusa skrev:
Hur fungerar det här med olika plattformar? Jag skrev kompilerarde en enklare applikation i C och gjorde ett grafiskt gränssnitt (Gnome). Detta fungerar naturligtvis bra på min burk, men vad krävs för att en annan användare ska kunna köra detta program? Räcker det med min bin fil eller behöver programmet kompileras om på den nya plattformen? Nu pratar jag endast om olika linux-distar.
Kopierade mitt program (bin-filen) till min stationära dator som även den har ubuntu. Programet fungerade inte på denna. Försökte jag starta programet så öppnade endast terminalen. Någon som vet något om detta och hur det fungerar?
Löste problemet med att kunna köra programet på en annan dator. Av någon anledning försvanna rättigheten att exekvera programet. Bockade jag i denna ruta så fungerade det hur bra som helst. :)