webForumDet fria alternativet

Automatisera Photoshop

6 svar · 595 visningar · startad av Uwe

UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg

Hallo

Jag har laddat ner SDK till photoshop och tänkte testa att automatisera programmet med att tex kunna konvertera från ett bildformat till ett annat osv. Har testat att göra detta med COM object men får inte till det riktigt. Kompliatorn klagar för att jag inte har med de rätta headerfilerna osv.

Är det någon som sysslat med detta och som vet ungefär vad som krävs och vilka headerfiler som måste länkas med? Dokumentation från Adobe är sådär om man vill använda c++ i stället för vb.

/Uwe

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Är det inte "bara" att använda automatiserade droplets?

Ok, låter intressant. Men vad är en droplet??

Det går ju bra att automatisera om man vill sitta och dra och släppa filer. Jag skulle vilja kunna skriva ett program som hämtar en fil och manipulerar den automatiskt, så att applikationen sköter allt. Går det att göra på annat sätt än COM varianten?

Ja, det ska gå med droplets.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3765.htm

Tack för länken, mycket bra artikel faktiskt...

Har labbat lite med droplets och som jag har testat det måste någon initiera processen manuelt på något sätt. Det går inte att sätta upp så att dropleten ligger och scannar ett bibliotek för nya jobb att processa. Att det sedan processas många bilder åt gången när väl allt är startat är inga problem.

Jag hade dock tänkt mig sköta allt från en extern applikation där även användaren kan ange värden som ska användas för manipulering av bilderna. Om droplets ska användas till det så måste det skrivas en ny varje gång, såvida man inte har några stopp där användaren går in och fixar varje gång den körs.

/Uwe

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)