Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Vad är för- och nackdelarna mellan att använda sig av globala objekt eller att använda singletons? Vart brukar ni placera extern definitionerna för era globala objekt om ni använder dem? Som jag ser det så kan man antingen lägga dem i klassens header eller skapa en helt fristående fil, t ex common.h och lägga in dem där tillsammans med alla includes och sedan bara inkludera den i resten av projektets filer.
Spelar det egentligen någon roll, behöver man ens vara konsekvent? Det är till ett projektarbete i skolan så koden får gärna vara så fin och korrekt som möjligt! :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Konsekvent ska man alltid vara. Att lägga dem i en separat fristående fil är väl vackrare än att peta in dem i klassens header. Speciellt om det finns fler klasser som du vill deklarera som extern.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Jag kom på ett fall själv medans jag satt och kodade då jag insåg att singeltons var bra. Det var en funktion som anropades i en klass konstruktor som laddade in teckensnitt. Samtidigt fanns det ett objekt i den klassen som behövde fonterna redo att användas i sin konstruktor. Självklart blev det problem eftersom objektets konstruktor anropades först, så jag stuvade in mina globala teckensnitts funktioner i en singelton och laddade teckensnitten i konstruktorn! :)