BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg tänkte sätta mig ner och göra ett program som skriver ut pascals triangel för givet värde på n. funktionen void skrivpasc(int n), tar alltså emot värdet på den våningen i triangeln man vill ha som botten (våning 0 först). Resultatet av våning 4 skall alltså vara följande:
1
1 1
1 2 1
1 3 3 1
1 4 6 4 1
-----------
Triangelvärdet 6, fås exempelvis genom 4 över 2.. enligt:
(n över k) = n! / (n-k)!*k!
-----------
Har suttit ner ett tag och funderat nu, lyckades tota ihop ett enkelt program som givet top och botten på talet (binomet) ger värdet i triangeln, dvs 4 över 2 ger 6.. Men hur ska jag tänka när jag vill få min funktion att skapa triangeln över alla tal t.o.m. given botten? Några tips och idéer från sådana som gjort denna uppgift innan, eller bara är allmänt kloka? Är inte ute efter något kodexempel, utan helst vägledning..
BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg Ingen som kan hjälpa mig med detta? :(
Behöver endast lite vägledning i hur jag skall attackera problemet, och i vilken ända man lättast börjar.. eftersom resultatet alltid är detsamma i slutet och börjar, dvs som sista raden; tal1, är likadant som tal5.. tal2 är likadant som tal4.. är det då enklast att bara skicka in de svar man fått från de tidigare talen?
oHLLeMedlem sedan nov. 2002302 inlägg Varje tal i pascals triangel kan räknas fram genom att lägga ihop de två talen rakt ovanför.
Om vi tar:
1
1 1
1 2 1
1 3 3 1
1 4 6 4 1
och vill räkna ut nästa rad blir det först 1, det är alltid ett på kanterna. Nästa tal blir 1+4=5, talet efter det blir 4+6=10, nästa 6+4=10, sen 4+1=5 och slutligen 1. Då blir triangeln den här
1
1 1
1 2 1
1 3 3 1
1 4 6 4 1
1 5 10 10 5 1
Man kan sedan fortsätta lika för varje rad i triangeln.
BromsMedlem sedan sep. 2002188 inlägg oHLLe: tack för hjälpen, skall arbeta utifrån det tankesättet!!
PersianBulldog: sjukt fin triangel den ritar ut :)