Tjenare, jag är ute efter en implemmentation av meddelandeskickning mellan postix trådar.
I Ecos finns det något som heter mailboxes. Där man enkelt kan koppla en mailbox till en tråd. Man kan då skicka meddelanden till denna mailbox som på något sätt tråden kollar av när den känner för det.
Självklart ser jag ingen omöjlighet till att implementera det själv men om det redan finns någon färdig lösning så är det ju onödigt.
Om jag nu måste implemmentera det själv. Kan en tråd pausa sig själv och sedan en annan tråd starta den med hjälp av trådens minnes referens.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det normala är att trådar arbetar i samma process så att man kan se minnesutrymmet som en entitet vilket medför att variabler som delas måste skyddas. För kommunikation mellan trådar finns det många sätt och för det du frågar om är det väl enklast att dela ett stycke minne inom processen och skydda det minnet med semaforer.
Om jag nu måste implemmentera det själv. Kan en tråd pausa sig själv och sedan en annan tråd starta den med hjälp av trådens minnes referens.
Ja. En POSIX-tråd kan sätta sig själv i vänteläge för att sen starta igen efter en signal från en annan tråd. Läs mer här