webForumDet fria alternativet

Rest i C++ hur fungerar det?

C/C++

6 svar · 1 625 visningar · startad av KompisKompis

Medlem sedan jan. 20053 inlägg
Frågan#1

Har fått i uppgift att skapa en textbaserad kassapparat.
Man ska ange hur mycket kunden ska betala, samt hur mycket kunden betalar med, och sedan räkna ut hur många hundralappar, femtiolappar, tjugolappar, tiokronor, osv som kunden ska få tillbaka.

Kodmässigt bör jag ordna detta om jag får göra ett par försök. I uppgiften står att man ska använda / och % för att dela upp i hundralappar, femtiolappar o.s.v.

Fattar som att det är rest som menas. Har någon möjlighet att förklara hur detta med rest fungerar och hur det liksom kommer in i kodupplägget?

Please, snälla, någon!!

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Dela det kunden skall betala med 100. Det tal du får är antalet hundralappar som skall betalas ut och resten är det som blir skall betals ut i lägre valörer.

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

...och för att få resten av en heltalsdivision använder du modulus, vilket är % i c/c++.

Förstår vad ni menar, men ändå inte på något vis.

Om jag har två variabler som kanske heter "intRest" och "intAntalHundringar", hur skulle då en exempelkodrad se ut för att man med hjälpa av restberäkning ska få ut hur många hundralappar det blir av summan 734:-, och hur mycket som sedan blir rest om man get kunden sju hundralappsedlar.

Behöver ingen färdigt script, utan kanske mer vill ha bara en enda enkel exempelkodrad så att jag förstår det hela lite bättre, om det är ok?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Färdiga script lär du inte få eftersom C++ inte är ett scriptspråk :p </messerschitt>

int summa = 734;
int hundringar = summa / 100; // vid heltalsdivision avrundas resultatet neråt 
int rest = summa % 100; // rest vid heltalsdivision med 100 == 34
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Enkel och grundläggande matematik :)

Tack för hjälpen! :)

644 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
506 ms — ändringar (db)