webForumDet fria alternativet

C++

17 svar · 614 visningar · startad av ade

adeMedlem sedan juli 20041 418 inlägg

Hejsan. Är inte så bekant med programeringspråket C++ och undrar hur det är i jämförelse med asp, html elelr javascript?

Så har jag en el frågor.

Finns det någon bra sida med C++ script och kurser?

Är det många webhotell som stödjer c++?

Tacksam för svar!

tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg

Re: C++

ade skrev:

Är inte så bekant med programeringspråket C++ och undrar hur det är i jämförelse med asp, html elelr javascript?

Tja, C++ är ett programmeringsspråk vilket varken asp, html eller javaskript är.

HTML är ett markeringsspråk som man använder för att identifiera olika delar i ett textdokument (rubrik, ingress, punktlista och dylikt).

Javascript är ett skriptspråk som används för att göra saker i en webbläsare.

Asp brukar användas som benämning på VBScript vilket i likhet med Javascript är ett skriptspråk. Det kan användas i Internet Explorer, Windows i allmänhet samt IIS (Microsofts webbserver).

Ett skriptspråk utförs en rad i taget. Datorn läser vad som står, gör det som det står, läser nästa rad, osv...

Medan i C++ däremot så måste du vidta några steg innan din skapelse kan köras. Först kompileras din kod. Då läser datorn in alla rader och sätter ihop det hela på det mest optimala sättet och gör om det till ett annat språk, maskinkod, vilket är det som datorer egentligen pratar. Därefter länkas koden, dvs den kompletteras med koden för de färdiga funktioner du har använt dig av. Resultatet blir en körbar fil. I Windowsmiljö en så kallad exe-fil.

Ett program gjort i C++ blir därför mycket snabbare än ett skript.

ade skrev:

Finns det någon bra sida med C++ script och kurser?

Jag gissar att du vill ha på svenska:
http://www.infa.abo.fi/~chakie/kurser/c++/html/book1.html

ade skrev:

Är det många webhotell som stödjer c++?

Stöder webbhotellet ssh (som exempelvis FS Data) kan du göra vad du vill, däribland programmera i C++.

I övrigt, om du bara ska skapa vanlig funktionalitet för webbsidor rekommenderar jag Php.

C++ är mer till för om du vill göra fristående program.

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

När Delphi2005 släpps, vilket är snart, kan du ladda ner en demo och själv avgöra vad och vilka delar du vill köra i vilket språk.
Men som Tydal säger C++ är programmering, de andra för webbvisualisering!

Jo jag vet det där med asp och html osv, men jag undrade mer om kodning i säg hänger ihop med varandra.

Men tack så mycket för era svar!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Re: Re: C++

tydal skrev:

Tja, C++ är ett programmeringsspråk vilket varken asp, html eller javaskript är.
*** snip
Javascript är ett skriptspråk som används för att göra saker i en webbläsare.

JavaScript är ett fullödigt programmeringsspråk, även om det sällan används på det viset. </hårklyveri>

Marcus EMedlem sedan maj 20021 294 inlägg

Vilket program använder man för att kompilera JavaScript?

JScript.NET finns ju men det är en annan sak.

Marcus E skrev:

Vilket program använder man för att kompilera JavaScript?

Det är irrelevant. "Okompilerat" och "programmeringsspråk" är inte motsatta termer.

Fast å andra sidan nämnde du ju JScript.Net, vilket är ett bevis på att alla implementationer av ett språk inte behöver se likadana ut. Vidare har/hade Netscape en kompilator för serversidesbruk av javascript, om jag inte minns fel, men det är en annan sak. Men som sagt spelar det ingen roll. Det går att köra C++ okompilerat...

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Scriptspråk är i högsta grad programmeringsspråk. Det är inga hårklyverier. Bara för att de inte länkas till maskinkod så betyder inte det att de inte bakas om till en stackmaskin som i sin tur utför de uppgifter 'programmeraren' beskrivit. Dvs 'kompileras'.

Men det är ju klart att en 'riktig' programmerare använder ... :OO :p

Du menar att scriptspråk är programmeringsspråk trots att de används för att specifiera hur en sida ska se ut och bete sig?

Ett riktigt programmeringsspråk kompileras på ett eller annat sätt. Kompileras det inte, intepreteras det istället och då är det ett scriptspråk eller ett makrospråk som körs inuti ett annat program. Programmeringsspråk används för att skriva självständiga program, därav namnet program(merings)språk. Det kan man inte göra med JavaScript.

Marcus E skrev:

Du menar att scriptspråk är programmeringsspråk trots att de används för att specifiera hur en sida ska se ut och bete sig?

Vad för uppgifter som maskinen utför har inget med definitionen att göra. Du kan ju teoretiskt även låta ett program skrivet i C++ specifiera hur sidor ska se ut och uppföra sig - om du vill.

Ett riktigt programmeringsspråk kompileras på ett eller annat sätt. Kompileras det inte, intepreteras det istället och då är det ett scriptspråk eller ett makrospråk som körs inuti ett annat program. Programmeringsspråk används för att skriva självständiga program, därav namnet program(merings)språk. Det kan man inte göra med JavaScript.

Den vanliga definitionen på en kompilator är:

A compiler is a computer program that translates a computer program written in one computer language (called the source language) into a program written in another computer language (called the output or the target language).

Källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compiler

En "tolk" eller "interpreter" parsar ett språk i runtime och visst görs detta "i ett annat program". Men output från denna interpreter är ett annat slags "språk". Vare sig det handlar om direkta instruktioner till ett annat program eller till nån stackmaskin (vilket är det vanligaste). Bara för att det är inbäddat i en annan applikation så handlar det inte mindre om en översättning än i det andra fallet, möjligen inte lika komplicerat till sin uppbyggnad men inte mindre korrekt för definitionen.

Vad definierar du som "självständiga program"? Med din tolkning är inte ens ett win32 program ett program eftersom det inte är ett självständigt program iom att det exekvererar inom ett annat program som är beroende av ytterligare andra program.

Vi kan ju även kolla vad som vanligen menas med ett datorprogram:

A computer program (often simply called a program) is an example of computer software that prescribes the actions ("computations") that are to be carried out by a computer.

Källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_program

På vilket sätt menar du att exempelvis JavaScript inte beskriver "computations"?

Vilken debatt det blev :D

ade skrev:

Vilken debatt det blev :D

Det är ju ett forum ;)

Marcus E skrev:

Japp. Så länge det är Turingkomplett och kan användas för att mixtra med en dator är jag ganska nöjd :)

Marcus E skrev:

Ett riktigt programmeringsspråk kompileras på ett eller annat sätt. Kompileras det inte, intepreteras det istället och då är det ett scriptspråk eller ett makrospråk som körs inuti ett annat program.

OK, så Dotnet-språken och Java är alltså inte riktiga programmeringsspråk på grund av IL- respektive bytekoden de normalt kompileras till.
Vad händer om man JIT-kompilerar JavaScript, blir det ett "riktigt" programmeringsspråk då? Eller om man kör C++ genom en tolk, blir det ett "falskt" programmeringsspråk då? Det är inte implementationen utan språket som spelar roll, imho.

Marcus E skrev:

Programmeringsspråk används för att skriva självständiga program, därav namnet program(merings)språk.

Nej, programmeringsspråk används för att programmera. Därav namnet programmeringsspråk. Om det sedan är en sida i en webbläsare eller en drivrutin spelar ingen roll.

Marcus E skrev:

Det kan man inte göra med JavaScript.

Jodå, som du själv påpekat går det finemang med JScript.NET, och andra verktyg finns tillgängliga som JSC eller GJSC.

Vad jag påpekade var att JScript.NET inte är JavaScript, även om det finns vissa likheter. C# är inte heller C++, C eller något annat språk.

Vad är programmera då? Det finns många definitioner. En definition är att skapa datorprogram. Det finns även andra orelaterade definitioner, som att ställa in en video.

Jag påstod aldrig att .NET-program inte var riktiga program. .NET-program kompileras precis som andra program. Ett självständigt program är ett program som inte kräver ANDRA PROGRAM för att köras. Ett script eller makro KRÄVER ANDRA program för att köras. Det är skillnaden.

Jag kan leta upp massor med dokument som styrker mina åsikter och om jag vill kan jag leta upp dokument som bestrider dem. Vad är meningen med det? Alla har sina egna åsikter och det finns inte alltid en enda bestämd som gäller. Därför är dessa debatter ofta meningslösa.

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Marcus E skrev:

Jag påstod aldrig att .NET-program inte var riktiga program. .NET-program kompileras precis som andra program. Ett självständigt program är ett program som inte kräver ANDRA PROGRAM för att köras. Ett script eller makro KRÄVER ANDRA program för att köras. Det är skillnaden.

Då är frågan. Är .NET-"program" script eller makron då eftersom de behöver .NET-runtime för att fungera? ;)

Ibland undrar man om folk läser det man skriver.

Sen när är .NET runtime ett datorprogram? Det är ett ramverk bestående av bl.a. biblioteksfiler, som behövs för att programmet ska kunna starta. Bara för att det krävs filer för att ett program ska kunna starta upphör det inte att vara ett program.

Ett makro körs och kontrolleras däremot av ett annat program. Fast visst kan man kalla det för datorprogram också. Fast jag (och säkert många andra) gör inte det.

Marcus E skrev:

Ibland undrar man om folk läser det man skriver.

Precis ;)

Marcus E skrev:

Ett makro körs och kontrolleras däremot av ett annat program. Fast visst kan man kalla det för datorprogram också. Fast jag (och säkert många andra) gör inte det.

Ja, visst är det en skillnad på makron och program. Däremot är det ingen skillnad på språk som normalt kompileras och språk som normalt inte kompileras. Det är ju bara en fråga om den specifika implementationen man använder. Vi har ju redan konstaterat att det går att göra körbara program av JavaScript.

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb