webForumDet fria alternativet

Koppling till mySql server

3 svar · 412 visningar · startad av forum

forumMedlem sedan apr. 2003100 inlägg

Hej!

Jag ska börja att utveckla ett orderhanterings system där flera klient datorer ansluter till en och samma databas server som uppdateras så fort någon av klienterna fyller i information.

Språket som jag tänkte använda är C++, men databasen är jag lite osäker på.
Jag har tittat litet grand på mySql för den borde man väl kunna koppla upp sig mot från C++ kod?

Sedan är det ett problem till: phpMyAdmin är det enda verktyget jag känner till för att administrera mySql. Men denna kräver en webbserver för att fungera eftersom det är PHP? Eller har jag fel?
Finns det något annat program för att administrera databasen? Likt "Query analyser" som finns till MS SQL server?

Förslag på hur jag ska göra?

swedeMedlem sedan feb. 2004230 inlägg

Så länge du har en mySQL library så borde de tinte vara något problem att accessa en mySQL databas från C++

Det finns en uppsjö med admin tools till MySQL, du har två alternativ (gratis) nedladdningsbara från www.mysql.com.
Annars finns det en hög med command line verktyg som brukar följa med vid installation (i varje fall under Linux).

phpMyAdmin, behöver både webserver och PHP installerat!
Fast jag har inte testa det programmet.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag använder mysql-front, tycker det fungerar perfekt. Dock så gillar jag inte den nya 3.x versionen utan kör med gammla 2.x (sök på google så hittar du nog något gamalt arkiv med 2.x eller kanske gillar du 3.x :)).

Och som swede säger så finns det mycket dokumentation och exempel på mysq.com för hur du kopplar upp dig mot databasen med C++. Du kan antingen använda MySQL++ som är ett helt API för att komma åt databasen eller så kan du använda Connector/ODBC om du vill använda en vanlig ODBC koppling.

/Viktor

forumMedlem sedan apr. 2003100 inlägg

Hej!

Tack för svaren. Jag har nu installerat ODBC drivaren för mysql, som jag laddat ner från mysql.com

Jag använder Borland C++ builder 3 standard.
Nu var det länge sedan jag gjorde överhuvud taget en databas koppling med hjälp av komponenterna i VCL:en, så jag kanske gör något fel.
Har dessutom aldrig gjort en koppling till en mysql sever, dock till en MS SQL server.

Jag använder komponenterna: TDataSource, och TQuery, försöker med en TTable också. När jag sätter active = true.
Får jag uppmaning att skriva användarnamn och lösenord till databasen, skriver in det. Men får ett felmedelande som säger:

"Your application is not enabled for use with this driver <aliasnamn>"

Gör jag något fel?

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)