CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg Halloj igen....
Som sagt så är jag extremt ny vad gäller C++...
Har hållt på en hel del med java, c#.....
Men nu ska jag försöka ta mig an detta ljuva språk! :)
Inser att det verkar vara lite mer bök innan man kommer in i detta.. Men vem har sagt att saker å ting ska vara lätt....
Mitt problem är av löjlig art... men får det itne att funka....
har en main.cpp
en klass utöver detta....
och en .h fil.....
Men får detta mess när jag försöker köra main,,,, vad gör jag för fel?? behöver ni mer info för att svara på det så säg vad ni vill ha....
[Linker Error] Unresolved external 'CPOINT::Swap()' referenced from C:\sökvägar\osv\MAIN.OBJ
(använder borland c++ builder 5)
Jätta glad om jag får svar...
/Ciliax
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Lagt in allt i ett projekt?
jag tror att det kan vara en idé att ta bort alla obj-filer för att tvinga fram en total ompimpling. Men jag vet inte hur mycket obj-filer behövs i ditt program, så spara en kopia på dem nånstans. :)
CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg med risk för att göra mig till åtlöje.... vad är en obj fil?
Det finns en i mappen för projektet som heter main.obj men vad har dom för funktion? har missat dom helt i den literatur jag läst!
Det kan ju skilja sig från den miljö jag jobbar i, men obj-filer är filer som är ett mellansteg mellan källkod och exe-fil. En eller flera obj-filer kan byggas till en exe. Detta system är effektivt eftersom bara de källfiler som ändrats behöver kompileras om. Nackdelen är att det inte alltid ligger i synk med h-filerna.
Men pröva att ta bort/flytta obj-filen och kompilera om.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Borde isf gå lika bra med 'rebuild all' som att ta bort objektfilerna för hand.
Det finns en i mappen för projektet som heter main.obj
Men projektfil och objektfil är två olika saker. En projektfil innehåller beroenden mellan filer m.m som behövs för IDE´n. En objektfil är som redan sagts koden som kompilatorn knackat ihop för vidare länkning (slutsteget) till maskinkod. Det brukar bli en för varje cpp-fil.
har en main.cpp
en klass utöver detta....
och en .h fil.....
Vad ligger klassen i för fil? Eller är det nåt som IDE-miljön sköter åt dig automagiskt? (erkänner att det var ett bra tag sen jag pillade med Borlands Builder).
CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg klassen ligger i klass.cpp typ!
Vilken miljö rekomenderar ni att arbeta i?
Skulle föredra Visual Studio .net om jag fick välja själv eftersom jag är mest van med detta exellenta verktyg!
CiliaxMedlem sedan jan. 2004170 inlägg problemet var att jag helt enkelt deklarerade metoden som skulle användas i .h filen.... Men när jag skulle implementera metoden så glömde jag klassnamnet före metoden......
int CPOINT::summa(int xny,int yny) //rätt
int summa(int xny,int yny) // fel
Inte vant mig vid detta ännu.... viste att det var ett skitfel! :)
tack sak ni ha ändå!