Halloj... är helt ny vad det gäller c++...
Men finns det nån bra sida med hjälpklasser eller vad det nu kan tänkas kallas i c++...
Ungefär som javas APIs....
Tack för svar....
6 svar · 304 visningar · startad av Ciliax
Halloj... är helt ny vad det gäller c++...
Men finns det nån bra sida med hjälpklasser eller vad det nu kan tänkas kallas i c++...
Ungefär som javas APIs....
Tack för svar....
Vad har du tänkt programmera? Windowsprogram?
Japps.... är det olika ställen för olika saker?
danke schön!!!!
Ciliax skrev:
Japps.... är det olika ställen för olika saker?
Ja, glöm inte att C/C++ nog är de i särklass vanligaste språken. Windows är skrivet i C. Linux/Unix likaså. Och det mesta andra runtomkring dig. Språket har funnits i över 30 år, så det har hunnit komma en del...
Windowsprogram görs i något som heter WinAPI. WinAPI är en samling funktioner och datatyper för att låta dig hantera mus, fönster, dialogrutor, menyer och allt annat som hör Windows till.
WinAPI är dock bökigt att lära sig och Microsoft hittade därför på Visual C++ där man grafiskt kan skapa menyer, dialogrutor och fönster. Till detta kom även MFC (Microsoft Frustration... förlåt Foundation... Classes), ett sätt att försöka dölja WinAPI genom att kapsla in funktionerna i C++-klasser.
MFC har väl dock aldrig fungerat riktigt bra i jämförelse med vanlig C. Enda fördelen var att det gick snabbare att skriva koden. Men man hade sämre kontroll och det blev slött, lite buggigt och krävde en massa dll-filer som gjorde att programmen tog upp mer minne. Förmodligen uppvägde väl tidsbesparingen den lägre prestandan i stora projekt.
Efter MFC kom det som Microsoft kallar för .NET. Det har jag dock inte testat och kan därför inte uttala mig så mycket om.
Microsoft är dock inte ensamma om att försöka underlätta för programmeraren att göra Windowsprogram. Borlands version heter C++ Builder. Qt är en annan variant och så finns även GTK.
Qt och GTK är dock inte endast till för Windowsprogram, utan skriver du med hjälp av dessa så funkar dina grafiska program även i Linux/Unix och Mac.
De prylar jag har räknat upp här är alltså för att göra generella Windowsprogram. Sen finns ju också "hjälpklasser" för andra saker. Exempelvis OpenGL för 3D-grafik, och så Microsofts svar DirectX.
C har varit med så länge att det mesta redan finns.