Jag ska skicka från main 2 parametrar till double var(double falt[], int i);
Därifrån ska jag returnera tillbaka till main 1 double. Hur gör jag det?
7 svar · 301 visningar · startad av danii
Jag ska skicka från main 2 parametrar till double var(double falt[], int i);
Därifrån ska jag returnera tillbaka till main 1 double. Hur gör jag det?
return dblVar;
få se.
Här är anropet
main(){
double var(double falt[], int i);
...
sedan går den till functionen
double var(double falt[], int i){
//här returneras
double var;
}
Sedan går vi tillbaka till main
main(){
double var(double falt[], int i);
cout << Värdet på "returnen"
}
Hoppas det blev klarare. Returneras double var till double falt[]? :l eller till int i? Det är det som jag har problem med
Du ska inte deklarera funktioner i main, bara använda dem. Så endera skapar du en ny variabel som du lägger returvärdet från funktionen 'var' i, eller så använder du 'var' direkt:
ny_variabel = var(x, y);
cout << ny_variabel;
eller
cout << var(x, y);
Hursomhelst bör du nog läsa på lite vad som menas med variabler, tilldelning, deklarationer, definitioner, funktioner, funktionsanrop, funktionsparametrar, returvärden :)
PeW skrev:
Du ska inte deklarera funktioner i main, bara använda dem.
Det går lika bra att deklarera funktionerna i main om man anropar dem också. T.ex fungerar denna kod:
#include <iostream>
using namespace std;
main()
{
void Message();
cout << "We will start with the student registration process.";
Message(); // Calling the Message() function
}
void Message()
{
cout << "Welcome to the Red Oak High School.";
}
Nexus86 skrev:
PeW skrev:
Det går lika bra att deklarera funktionerna i main om man anropar dem också.
Visst kanske det går, men ska man verkligen göra så? Vad har du uppnått med att lägga in prototypen i main()? Är prototypen överhuvudtaget synlig utanför main()?
UlfT skrev:
Nexus86 skrev:
PeW skrev:
Det går lika bra att deklarera funktionerna i main om man anropar dem också.
Visst kanske det går, men ska man verkligen göra så? Vad har du uppnått med att lägga in prototypen i main()? Är prototypen överhuvudtaget synlig utanför main()?
Ett snabbt litet test visar att den inte är synlig för någon funktion utanför main såvida funktionen i fråga inte är placerad under den funktion som ska köras. Men min poäng var inte att man borde deklarera i main. PeW skrev att man inte ska göra så och jag poängterade att i det här sammanhanget finns det inga ska och inte ska utan mer hur man bör göra.
bör och ska kan väl ändå tolkas som samma innebörd i detta eller. Jag håller med PeW att man varken ska eller bör göra så! :)